זירת פיגוע בתל אביב. ארכיון
זירת פיגוע בתל אביב. ארכיוןצילום: דוברות מד"א

בית המשפט המחוזי בת"א הרשיע את עמאד אגבר, מחבל בן 19 תושב שכם, ב- 2 עבירות של ניסיון רצח במעשה טרור ו- 2 עבירות של חבלה חמורה בנסיבות מחמירות.

הפיגוע במהלכו התקיף המחבל עמאד אגבר ארבעה בני אדם בוצע בחודש אפריל 2017 סמוך לחוף הים של תל אביב.

על פי כתב האישום המתוקן, בו הודה המחבל במסגרת הסדר טיעון, הוא החליט להרוג יהודים בשל היותם יהודים כך שיומת או ייעצר בעת ביצוע מעשי הרצח ויהפוך ל"שהיד" או לגיבור.

בדצמבר 2016 החליט אגבר לבצע פיגוע דקירה באזור ים המלח, שם סבר שימצא הרבה יהודים. לשם כך, רכש בשכם סכין עם להב נשלף שאורכו כ-15 ס"מ ונסע ליריחו, שם לקח מונית לכיוון ים המלח במטרה לדקור ולהרוג יהודים.

במהלך נסיעתו, שוחח אגבר עם נהג המונית, וכשאמר לו נהג המונית כי בתקופה הרלוונטית לא צפויים להיות הרבה אנשים בחוף ים המלח, חשש המחבל שיהיה קל להבחין בו בטרם יצליח לבצע את הפיגוע, נמלך בדעתו ונסע חזרה ליריחו, שם השליך את הסכין ומשם חזר לביתו בשכם.

בהמשך, סמוך לחודש מרץ 2017, החליט המחבל להגיע לתל אביב, לאחר שהאמין כי שם יוכל לפגוע בכמה שיותר יהודים. אגבר תכנן לפרטים את כניסתו לישראל והגעתו לתל אביב, ופנה לחברה תיירות המארגנת טיולים לתוך שטח ישראל, ובמסגרתם נותנת היתרי כניסה חד-יומיים לישראל. לשם קידום מטרתו התכונן אגבר ולמד את האזור המיועד במפות גוגל. בנוסף, הצטייד המחבל בנשק קר, על ידי כך שהשחיז ושייף מבעוד מועד את אבזם חגורתו כך שיהפוך לחד יותר, וזאת על מנת שלא להיתפס בבידוק הביטחוני, וכן הכין תיק והצטייד בבגדים נוחים.

ב- 23 באפריל אגבר נכנס לישראל עם היתר כניסה חד יומי ובעצירה הראשונה של האוטובוס, באזור פארק הירקון, עזב את הקבוצה, יצא לביצוע תכנית הרצח והחל בחיפוש אחר קורבנות יהודים. במסגרת תכניתו, הלך המחבל לכיוון הים, דקר אדם כבן 70 באמצעות אבזם החגורה, היכה אותו באגרופים ובעיטות וברח מן המקום.

בהמשך נכנס אגבר ללובי של מלון סמוך לטיילת, ברחוב הירקון בתל אביב, שם לקח קאטר שהיה מונח על אחד השולחנות והמשיך בחיפוש אחר קורבנות נוספים. המחבל נכנס לחנות עתיקות בלובי המלון, דקר בחזקה אישה באזור צווארה על מנת להרגה וגרם לחתכים באזנה, אשר הצריכו תפרים ושחזור בעקבות הדקירה, האישה נסוגה לאחור ובעלה חבט באגבר והדף אותו.

הוא קפץ עלי וחתך אותי באוזן

המחבל רץ לכיוון הלובי של המלון כאשר הבעל רודף אחריו, ונתקל בעובד המלון שניסה להדפו. אגבר היכה את העובד באמצעות הקאטר בראשו, גרם לו לדימום וחבלה בראש וניסה לברוח החוצה מן המלון. כל זאת, כאשר הבעל חסם את הדלת המסתובבת ואז המחבל חבל גם בו ופצע אותו. הוא רץ לתוך הדלת ויצא דרכה תוך כדי ניפוץ זכוכית הדלת, עד אשר נעצר מחוץ למלון על ידי שוטרים.

הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין העונש והוא על דעתם ובהסכמתם של המתלוננים.

עו"ד רחלי חזן-פלדמן מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) מסרה בתום הדיון: "הנאשם הורשע בעבירות חמורות, ניסיונות רצח וחבלה חמורה בנסיבות מחמירות, לאחר שהחליט לצאת למסע הרג יהודים רק בשל היותם יהודים. הנאשם קיווה שבמהלך ביצוע מסע ההרג יומת או ייעצר ויהפוך ל"שהיד" או לגיבור. הנאשם תכנן את מעשיו בצורה מפורטת וקפדנית ומסע ההרג שלו הופסק רק בעקבות תושייתם הרבה של אזרחים שהתערבו ומנעו ממנו להמשיך במעשיו."