סיפורים ממשיכים להתגלות. הרב מרדכי אליהו זצ"ל
סיפורים ממשיכים להתגלות. הרב מרדכי אליהו זצ"לצילום: פלאש 90

עם הרב יוסף אליהו, ראש ישיבת 'דרכי הוראה לרבנים' ובנו של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, קיימנו ביומן ערוץ 7 שיחה לקראת ההילולא לציון שמונה שנים לפטירת הרב שתתקיים ביום חמישי הקרוב.

"בכל פעם זה מיוחד מחדש", אומר הרב אליהו כשהוא נשאל אם בהילולא השנה צפוי משהו שלא היה בעבר. "בכל שנה יש עילוי נשמה בכל יום פטירה הנשמה עולה לדרגה גבוהה יותר. זו הזדמנות לבקש". זאת, הוא מוסיף מעבר להוצאתם לאור של שני ספרים חדשים לקראת האירוע - חלק ד' של הלכות שבת של הרב זצ"ל, ובו הלכת בורר, מוקצה ועוד וגם החלק השביעי של הסדרה 'אביהם של ישראל' ובה סיפורים שאנשים מספרים מתוך אירועים שקרו להם אישית ומלמדים על גדלותו של הרב.

כשנשאל איך קורה שגם שמונה שנים לאחר פטירת הרב עדיין נאספים עוד ועוד סיפורים מרחבי הציבור, משיב הרב אליהו כי הדבר קורה ואינו פוסק והוא מציג דוגמא לדבריו מסיפור שהגיע לידיעתו רק באחרונה: "אישה באה להתייעץ ואמרה שהיא מוכרחה לספר סיפור על אבא. זה היה במלחמת המפרץ, כשכולם הסתובבו עם מסכות אב"כ, והרב סידר את הקידושין בחתונתה שהיו בצהריים. אנשים אז התחתנו רק בצהריים כי בערב היה ירי טילים. אנשים היו בורחים מיד אחרי החופה.

“לאחר שהרב סידר קידושין הוא רצה לצאת אבל ראה שכולם בורחים ועוזבים את החתן והכלה לבדם, אז הוא חזר ורקד שעה שלמה. כך כולם חזרו לאולם. הרב עשה לי את החתונה, סיפרה אותה אישה".

עוד נשאל הרב אליהו אם דרכו של הרב זצ"ל להעברת מסריו באופן נעים ומאיר פנים נשכחה מציבור ממשיכיו, ציבור הציונות הדתית, המואשם לא פעם בתקשורת בתוקפנות ודורסנות. לטעמו של הרב אליהו הסיבה לכך אינה שינוי פניו של הציבור אלא שינוי באופן בו מתויג ציבור זה בעיני הציבור הרחב.

על דרכו של הרב הוא אומר: "דרכו הייתה להגיד את הדברים הכי קשים והחלטיים בנעימות הכי טובה שבה כל אחד יכול לקבל ולשמוע, לא להתבייש במה שעושים לומדים ומאמינים ולומר זאת בצורה הכי נעימה הדברים התקבלו". באומרו שהדברים התקבלו מזכיר הרב אליהו כי הדברים התקבלו לא רק על הציבור בישראל אלא גם בפני מנהיגים. דוגמאות לדבריו הוא מזכיר ומספר: "הרב זצ"ל פגש את רייגן, נשיא ארה"ב, ודיבר איתו בצורה מאוד תקיפה על ארץ ישראל ורייגן אמר שהוא מבין מניין הדברים מגיעים גם אם לא מסכים להם. כך גם בסיפור המפורסם על פגישתו עם נשיא צרפת שדיבר אתו על מסירת ירושלים והוא שאל אם אפשר למכור את הכיסא של נפוליאון. גם אז הדברים התקבלו".

מוסיף הרב אליהו ומציין כי "הרב לימד אותנו את כוחה של תפילה. אנחנו זוכרים את העצרות הגדולות בכותל ובמערת המכפלה עם עשרות אלפי אנשים בתקופת הסכמי אוסלו האומללים. הוא הנחיל לנו את האמונה שניתן לשנות דברים בכוחה של תפילה".

על הצפוי באירוע ההילולה שיתקיים ביום חמישי ברחבת הר המנוחות מספר הרב אליהו כי האירוע יתחיל בשעה שש וחצי באמירת סליחות, בשבע וחצי תפילת מנחה, בהמשך סיום ש"ס עד השעה תשע וחצי, בהמשך לימוד מסורתי לעילוי נשמה ולאחר מכן יתכנסו הבאים למעין מנהג שהחל בשנה שעברה, התכנסות וסיפור אישי של כל המעוניין לספר על קורותיו עם הרב.