מגמות ותוצאות בצרפת
מגמות ותוצאות בצרפתצילום: מנדי הכטמן. פלאש 90

משרד החינוך בצרפת פרסם באחרונה שורת הנחיות המבקשות לאסור על סממנים דתיים בבתי הספר ואף נקבע רף ענישה למי שיעבור על הכללים.

בקהילות היהודיות בצרפת טוענים שיעד האיסורים הוא האיסלאם, אך האיסור המדובר כולל חבישת כיפה, לבישת חצאית ארוכה ואפילו לאסור מגע בין בנים ובנות בבתי הספר הממשלתיים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ד"ר דינה ליסננסקי, מומחית לאיסלאם באירופה, מרצה במחלקה למזרח התיכון באוניברסיטת אריאל, על הכללים והשלכותיהם, ובראשית הדברים היא מבהירה כי אכן מטרת ההנחיות היא להפחית סממנים דתיים במרחב הציבורי והכוונה היא יותר למוסלמים והדבר מוביל לטענות על איסלאמופוביה שמכעיסה את הציבור הצרפתי ככלל. "מצד שני, כיוון שצרפת היא מדינה חילונית ליבראלית כל חוק כזה לא יוכל להיות מופנה לקהילה אחת, ולכן הוא פונה גם ליהודים וגם לנוצרים. כשאוסרים על סממני דת זה כולל את הדתות האחרות".

ד"ר ליסננסקי מזכירה כי "ב-2004 ניסו לאסור בורקה וחיג'אב. באותה שנה התחילו לאסור ענידת תכשיטים עם סממני דת כמו מגן דוד וצלב בבתי הספר הציבוריים. מדובר במערכות שלא נוגעות ליהודים שכולם לומדים בבתי ספר פרטים וכך גם הנוצרים. המוסלמים הם האחרונים כי אין הרבה בתי ספר מוסלמיים פרטיים בצרפת, והרבה מוסלמים לומדים בבתי הספר הציבוריים בצרפת".

לטעמה "מדובר בניסיון לשים פלסטר על בעיה גדולה הרבה יותר. יש בעייתיות בזיהוי הקיצוניות האמתית באיסלאם מבינת השלטונות בצרפת. הקיצוניות לא מתבטאת בהכרח בבגדים. הבגדים לא מעידים בהכרח על קיצוניות. יש הרבה קיצוניים סלפים שלא באים ידי ביטוי בביגוד. המבקשים לבצע פיגוע לא נראים כמוסלמים קיצוניים אלא ככל אזרח אחר בצרפת, כלומר שבסופו של יום החוק יפגע במי שלא אמורים לפגוע בו".

וכשזו המציאות למה בכל זאת מגיעות הנחיות שכאלה? האם השלטונות אינם מבינים שלא כל המפגעים לבושים באופן מסוים? "השלטונות מבינים זאת, אבל הם רוצים להראות שהם עושים משהו כדי למגר את תופעת ההקצנה הסלאפית ג'יהאדית. אחת הטענות היא שככל שהנראות האיסלאמית גדולה כך גדלה השפעה על אנשים נוספים. אי אפשר לשלול את הטענה הזו לחלוטין. טארק רמאדן, מהמנהיגים האינטלקטואליים הגדולים במרחב האירופי, אומר שחלק מההטפה האיסלאמית היא גם בבגדים. בפעם הקודמת כשהיו הנחיות כאלה הוא פנה לבנות ואמר להן ללכת עם בנדנות אם החיג'אב מסכן אתכן אבל מי שתחבוש חיג'אב מקרבת את הגאולה".

מוסיפה ליסננסקי ומספרת כי "לאחר שהוא אמר את האמירה הזו על הבנדנה, הרבה בנות הגיעו עם בנדנות, ובחוק החדש יש סעיף שאומר שכל כיסוי ראש שנראה כמו בנדה או קישוט מותר רק זמנית".

"מבחינת המנהיגים המוסלמים בצרפת ובכלל באירופה זה נראה כחוק איסלמופובי. הם אומרים שלא יתכן שבמדינה דמוקרטית יגידו איך להתלבש ברחוב. יש תנועת נגד בקרב הרחוב המוסלמי ובמנהיגות הזו וצפויות הפגנות", מעריכה ליסננסקי המעירה כי יש גם קולות הפוכים: "המנהיגות הצרפתית מוסלמית פונה לציבור המוסלמי בצרפת ומבקשת להתייחס בפרופורציות כי זה לא חוק שבאמת ניתן לאכוף אותו, בין השאר משום שכל חוק שנוגע לפרטי לבוש נוגד את החוקה הצרפתית. ההערכות הן שאולי יהיו ניסיונות להראות ענישה על לבוש לא הולם אבל בהמשך זה יירד".

על זאת היא מוסיפה ומציינת כי מאחר ו"בבתי הספר יהיה קל לאכוף את האיסור, תהיה זליגה לבתי ספר פרטיים וזה יגרום לשגשוג של בתי הספר הללו שאין עליהם פיקוח, כפי שבעבר הייתה בצרפת רשת בתי ספר סלאפית ששם ילדים חונכו לאהבת ג'יהאד ובהמשך התגייסו תלמידים משם לדאעש. אחרי הפיגוע בבטאקלן הרשת הזו נסגרה בצרפת כי התברר שהיא אפיק של הסתה".