מאשים. ח"כ אורי מקלב
מאשים. ח"כ אורי מקלבצילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת דנה היום (שלישי) בהצעת חוק שיפוט בתי דין רבניים לקראת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

תיקון זה לחוק בא לסייע לנשים עגונות ברחבי העולם אשר אין באפשרותם להתיר עיגונם בצורה אחרת. על פי חוק זה תתאפשר הטלת סנקציות כלכליות על סרבני גט המגיעים לארץ גם אם הם אינם אזרחי המדינה.

בנוסף חוק זה בא לפתור בעיה ייחודית נוספת: בישראל חיים כיום זוגות שעלו מארצות חבר העמים, אשר החוק נכון להיום אינו נותן פתרון לעגינותם.

בפתח הדיון שיתפה מיכאלה בסיפורה האישי: "אחרי שקיבלתי את הגט אני מרגישה כאילו נולדתי מחדש. היינו נשואים 3 חודשים ובעלי גירש אותי מהבית. הוא הסכים לגירושין אזרחיים בארגנטינה אך סירב לגט. הוא רצה כסף ואיים להשאיר אותי עגונה. ניסינו דרך הרבנות בארגנטינה אבל אין להם כוח לעזור לי. הגעתי לארץ ובגלל שסירב 4 חודשים הפכתי לישראלית עם תעודת זהות ועזרו לי. הוא הבין שהוא לא יכול לחזור לארגנטינה עד שלא יחזיר לי את הכסף. בשבילי זה היה נס והשאלה מה עם אחרות שלא יכולות להגיע לפה. ברוך השם ארץ ישראל".

יו"ר ועדת החוקה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "נעשה מאמץ גדול להגיע להסכמות על החוק ולצמצמו למצבים של נשים עגונות מחוץ לישראל שאין להן פתרון אחר מלבד פנייה לבתי הדין הרבניים. אני מקווה שהחוק יאפשר לפתור עוד הרבה מקרים כאלו ולשחרר נשים".

חה"כ עליזה לביא (יש עתיד): "לא כל יום אני מוצאת עצמי בצד אחד עם בתי הדין הרבניים. אני לא מבינה ספרדית אך לוקחת ממיכאלה את המילים "ברוך השם ארץ ישראל". זה מה שנקרא ואהבת לרעתך כמוך. אני שמחה על צמצום הצעת החוק הממשלתית וחזרה להצעת החוק שלי. אנחנו נלווה את מימוש החוק אבל זהו רגע מעל כל הפוליטיקות. יש הרבה מה לפתור מול בתיה"ד אבל היום אני רוצה לומר ברוך השם שיש לנו יכולת לעזור לאחיותינו מעבר לים".

במהלך הדיון דרשו כמה חברי כנסת שלא לאשר את החוק וטענו כי מדובר במעט מקרים אשר יביאו לטענתם לעודף סמכות וכוח לבתי הדין הרבניים.

"זה חוק שלא צריך לבוא לעולם והורתו היא חטא כפול ומכופל. החוק מופרך מבחינת המגלומניה ההזויה שהוא לוקה בה. כאילו שלבתי הדין הרבניים כזרועה הארוכה של ישראל יש שליטה על כל יהודי שלא חי בה. כשיש לי סמכות להכיר בגיורים ובחתונות של יהודים אלו אני מסרב, אני בוחר לי באיזה יהודים ויהודיות אני מכיר אבל כשמזדמנת הזדמנות כזו להרחיב את כוחי, אני שהשארתי את צביה גורודצקי מסורבת גט 20 שנה אהיה אור ליהודים שגרים אצל הגויים?", טענה חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני).

"זה דבר לקוי. ברוך השם שהימים השחורים הללו בהן נשים היו סחורה, מאחורינו. לא יכול להיות שהחוק הישראלי ימשיך ויאכוף פעם נוספת את זה שאישה נקנית והגבר הוא שמקדש אותה וגם מגרש אותה. אני מבינה את הצורך להציל נשים אך זו לא הדרך. אנחנו מחזיקים מערכת שבה אתם לא מסכימים לחתן יהודים זכאי חוק השבות עם אופי חיים יהודי אבל רוצים סמכות על יהודים בעולם. הצ"ח החוק כתם על החוק בישראל ועל הכנסת הזו. הנושא של טקס על פי דת משה וישראל הוא נושא חדש. הוא לא נדון בדיון הקודם", הוסיפה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תקף את המתנגדים. לטענתו, המתנגדים אינם דואגים לאותם נשים עגונות אלא כל רצונם הוא לערער את כוחו של בית הדין הרבני.

"היכן הדאגה שלכם לאותם נשים עגונות הנמצאות כעת בצרה"?, תהה. "בכל דיון אתם מגיעים וטוענים כי יש לסייע לאותם נשים אשר נמצאות במצוקה, מדוע כאן אתם חוששים לאותם מקרים בהם יש נשים פוגעניות? זו צביעות!".

"מדובר בחוק שבא להגן על נשים עגונות דווקא במקרים הקשים וזמנם הקשה. בשביל המלחמה חסרת הבסיס שלכם בבתי הדין הרבניים אתם מוכנים לפגוע בנשים עגונות? מדובר בפופוליזם זול ואכזרי על גבם של אותם נשים עגונות אשר כל המניע שלכם הוא שנאה תהומית לדת", הטיח בחברי הכנסת המתנגדים לחוק.