בית מחבל שנהרס. ארכיון
בית מחבל שנהרס. ארכיוןצילום: רויטרס

שופטי בג"ץ, נועם סולברג, דפנה ברק ארז ודוד מינץ דחו היום (חמישי) את עתירת בני משפחתו של המחבל עלאא קבהא שרצח את חיילי צה"ל זיו דאוס ונתנאל קהלני הי"ד נגד צו ההריסה שהוצא לבית בו התגורר המחבל.

הפיגוע הקשה אירע בחודש מרץ השנה. קבהא נהג בפראות לעבר עמדת שמירה הממוקמת סמוך ליישוב מבוא דותן ודרס מספר חיילים שעמדו לצדה.

שניים מן החיילים, סרן זיו דאוס וסמל נתנאל קהלני נהרגו כתוצאה מן הפגיעה הקטלנית, ושניים מחבריהם נפצעו פציעות קשות.

בראשית חודש מאי הוצא צו הריסה לדירה בה התגורר המחבל עם אשתו, בתה ואחיו, הנמצאת בקומה שלישית של בניין בן חמש קומות.

העותרים, שני משפחתו של המחבל, דרשו בעתירה שלא להרוס את הדירה. ראשית טענו העותרים כי ההריסה מנוגדת למשפט הבינלאומי. בנוסף טענו כי החשדות נגד קבהא לא הוכחו מאחר שמשפטו טרם הסתיים, כי המחבל לא גר בכל הדירה אלא רק בחלקה ולכן אין להרוס את כולה, וכן כי הרס הדירה יפגע בבניין כולו.

השופטים דחו את העתירה וקבעו כי בהתאם להלכה הפסוקה המתירה הרס בתי מחבלים רוצחים אין מקום לקבל את הטענות המופיעות בעתירה הנוכחית.

"במקרה דנן הונחו בפני המפקד הצבאי מספר ראיות, ובכלל זה הודאתו במשטרה וכן שחזור שערך שבו חזר והודה בכך שביצע דריסה במטרה לרצוח חיילים, וזאת בנוסף לראיות נוספות המעידות על מצב הרכב שבו נהג קבהא ועל הממצאים בשטח. במובן זה, אין לומר שמדובר במקרה 'גבולי' של ראיות מינהליות", ציינה השופטת ברק ארז.

על פי פסיקת בג"ץ ניתן יהיה להרוס את בית המחבל החל מעוד שבעה ימים.