מתנה מיוחדת לילדים רגילים

שילוב ילדים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה מעניק ערך מוסף לשאר התלמידים. דעה

יערה ישורון , כ"ד בסיון תשע"ח

יערה ישורון
יערה ישורון
צילום: עצמי

"כשעומד להיוולד לך תינוק, זה כמו לתכנן חופשה אגדית באיטליה. אתה קונה מפה וספר הדרכה, ומתכנן תוכניות נפלאות של מה תעשה ולאן תלך. אתה אפילו לומד להגיד מספר משפטים באיטלקית, ואתה מתרגש מאוד מהחוויה הצפויה לך. נרגשים אתם אורזים מזוודות, יוצאים לדרך וכמה שעות אחר כך המטוס נוחת והדיילת אומרת 'ברוכים הבאים להולנד'. 'הולנד?' אתה שואל, 'מה זאת אומרת הולנד? אנחנו אמורים להגיע לאיטליה, כל חיי חלמתי להגיע לאיטליה'. אבל היה שינוי בתוכנית הטיסה, אתה בהולנד וכאן אתה צריך להישאר...".

את 'ברוכים הבאים להולנד' כתבה אמילי פרל קינגסלי, והביעה אך במעט את תחושת ההלם שחווים הורים שנולד להם ילד עם מוגבלות.

עולם אחר, זווית ראייה נוספת על החיים. אלה הם החיים כהורה לילד עם מוגבלות. המציאות של הולנד מעמידה בפני ההורה אתגרים חוזרים ונשנים, שאחד המשמעותיים שבהם הוא אתגר שילוב הילד במערכת החינוך. כל הורה חושש לפני שהוא מכניס את ילדו למערכת החינוך, ולהורים מיוחדים יש תוספת חשש מיוחדת.

לפני עשר שנים, עם ילדה לקוית שמיעה בת ארבע, הפגנו מול ביתה של שרת החינוך דאז, יולי תמיר, וביקשנו, התחננו, שלא יבטלו את התקצוב הנוסף שיאפשר לה ללמוד במערכת החינוך הרגילה. היעדר מתן אפשרות לשילוב בכיתה רגילה שולח ילדים רבים לחינוך המיוחד, כי רק שם הם יוכלו לקבל את התמיכה הראויה למצבם. ביחס לילדים רגילים מדובר בתוספת תקצוב, אבל בשביל הילדה שלנו תוספת התקצוב הזאת היא מה שיבדיל בין מבוגר פעיל, יצרן, רגיל, למבוגר שתמיד יצטרך מערכות תמיכה לצידו. בשלב הילדות הקריטי השילוב הוא לא פריבילגיה, אלא חובה.

לא אשכח את כאב הלב ועוגמת הנפש שהסבה לי המחשבה על הילדה החיונית, הפעילה והתפקודית להפליא – בתוך מערכת של חינוך מיוחד, רק כדי שתקבל את הטיפול שיביא אותה לעתיד טוב יותר.

כשאני צופה היום, עשר שנים מאוחר יותר, במאבק שמנהלים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מול מערכת החינוך ששוב רוצה להכניס את הילדים למערכת לא משלבת, כואב לי הלב לא רק בשביל הילדים המיוחדים שנגרם להם נזק, אלא בעיקר בשביל הילדים הרגילים. המתנה שנותן ילד מיוחד שמשולב בכיתה רגילה לילדי הכיתה, אינה פחותה מהמתנה שהם מעניקים לו בשילובו בכיתה. אולי אפילו להפך.

מערכת חינוך אמיתית היא לא זו שעוטפת את הילדים בצמר גפן ומעניקה להם שיבוט של מה שהם רגילים לראות מסביבם. מערכת חינוך אמיתית היא זו שמאפשרת גיוון, הרחבת מבט, התמודדות עם סביבות שונות ומצבים שונים. מערכת חינוך אמיתית היא זו שנותנת לנו הזדמנות לשלב את עצמנו, להרחיב את עצמנו, לפקוח עיניים ולב לילדים מיוחדים ולהורים מיוחדים. מערכת חינוך אמיתית היא לא זו שמפרידה, היא זו שמשלבת.