ובחרת בחיים
ובחרת בחייםצילום: ערוץ 7

פעמים רבות אנו חווים מחסום פסיכולוגי מלהניע את עצמנו ולהגשים חלומות, בדמות המשפטים 'כזה אני', 'כך נולדתי', 'תמיד הייתי כזה, וכנראה תמיד אשאר כך'. אינך מסוגל לפתח קשרים חברתיים מהסיבה ש'תמיד היית ביישן...'.

הדבקת תווית 'ביישן' משתקת אותך בהווה, ולא מאפשרת לך לעשות מה שאתה אוהב או רוצה. פעמים רבות, זו תווית שהדביקו לך אחרים: הורים ("הוא הביישן של המשפחה"), חברים לספסל הלימודים ועוד.

הדבקת התווית למעשה מסייעת לך להישאר באיזור הנוחות, ולברוח מאחריות. התווית נועדה לשתק אותך ולספק תירוץ לחוסר הפעולה והיוזמה שלך, שהרי גם אם תרצה לעשות משהו אחר אתה הרי לא יכול כי 'תמיד היית כזה'.

שוב, גם אם נאמר שהתווית אכן מתאימה לך ובעבר היית ביישן, אין שום סיבה שלא תבחר היום אחרת ותחליט שאתה כבר לא כזה. זכור, דעתך על עצמך חשובה יותר ממה שאחרים חושבים עליך או ממי שאתה אמור להיות לפי הבנתם.

פעמים רבות אם תפשפש בעברך תמצא שאין סיבה ברורה ומובנת להדבקת תווית זו בך, וכך עם השנים נתת לתווית שהודבקה שלא בצדק מתישהו בעברך, לשתק אותך במשך שנים רבות.

אם נשכיל להבין, שבהדבקת התווית לעצמנו, בחרנו להעביר את מוקד השליטה שלנו החוצה, ולהאשים את התווית בחוסר יכולותינו, תובנה זו תצעיד אותנו צעד גדול קדימה, להעברת מוקד השליטה פנימה אל תוכנו ולהכווין את עצמנו מבפנים. זה יסייע לנו לקחת אחריות ולהסיר את התווית מעלינו, ואת המחסום הפסיכולוגי שהיא יוצרת.

חמורה מתווית שהדבקנו לעצמינו, היא תווית שהדביקו לנו אחרים. אם תווית זו משתקת אותנו ומונעת מאיתנו להשיג את יעדינו, אנחנו למעשה מחשיבים את דעותיהם של אחרים עלינו יותר מאשר את דעתנו על עצמינו, ומעבירים החוצה – לאחרים את השליטה בנו.

בראש ובראשונה אנו צריכים להבין, שגם אם התווית שהדביקו לנו היתה מוצדקת בעבר, התנהגותינו, תחושותינו ורגשותינו היום אינם תלויים במה שאחרים חושבים עלינו, אלא בבחירה שלנו. ביכולותינו לקחת את המושכות לידנו, לבחור אחרת ולא לתת לתווית שהדבקנו או שאחרים הדביקו לנו, להשפיע ולנהל אותנו.

זאת ועוד, ההיצמדות לתכתיבי התווית היא עיסוק בעבר. בכך אנו מאפשרים לעבר לשתק את ההווה שלנו. במקום להתמקד בהווה וכיצד אנו יכולים לפעול בו בצורה טובה לנו, אנו מבזבזים משאבים רבים על העבר ומאפשרים לו להגביל את ההווה שלנו.

מלבד זאת, אם משהו מעברנו מגביל או משתק את ההווה שלנו, זה מונע מאיתנו לחלוטין מלהשתנות, מהסיבה הפשוטה שאין אנו יכולים לשנות את העבר. אם רצוננו להשתנות בהווה, חובה עלינו אפוא להתנתק מתפיסה או חשיבה מהעבר שלא זו בלבד שאינה מסייעת לנו בהווה שלנו, אלא מגבילה ואף משתקת אותו.

עלינו להסיר את התווית שהודבקה לנו או שהדבקנו לעצמנו בעבר, ולאפשר לעצמנו לבחור לפעול בהווה כפי שאנו רוצים להיות, ולא כפי מה שמישהו אחר החליט עבורנו אי שם בעבר הרחוק.

תווית הנה גם סוג של בריחה מהתמודדות עם אתגרים. כשאני מדביק לעצמי תווית של 'ביישן', אני למעשה מסיר את האחריות ממני, כדי לא להתמודד עם הפחד שלי מיצירת קשרים חברתיים. במקום להתמודד עם הקושי שלי להתערות בחברה ולפתח שיחה זורמת עם כל אחד, אני מעדיף לבחור בדרך הקלה, ולהיתלות בתווית, כדי להישאר באיזור הנוחות שלי, בו אני לא צריך להפשיל שרוולים ולהתמודד.

בהסרת התווית, אני מחדד לעצמי שאני לוקח אחריות ומתמודד עם האתגרים ולא מפחד או בורח מהם, ובודאי לא נותן להם לשתק אותי. אני מחליט שאני לא ביישן, בוחר להתמודד עם הפחד החברתי שלי, ויוצר קשרים חברתיים חדשים.

פרק לד – אני מאשים!

אימון אישי, יעוץ זוגי, הדרכת הורים, סדנאות והרצאות, אתם מוזמנים בשמחה לבקר באתר ובחרת בחיים.