פער מתרחב. מנהגים יהודי אמריקנים במפגש עם סגן הנשיא לשעבר ביידן
פער מתרחב. מנהגים יהודי אמריקנים במפגש עם סגן הנשיא לשעבר ביידןצילום: רויטרס

לקראת הוועידה השנתית של הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), הנערכת השבוע בירושלים, ערך הארגון, שעוסק בדיפלומטיה לקידום האינטרסים של העם היהודי, סקר הבוחן את פערי הגישות שבין יהודי ארה"ב ליהודי ישראל.

נציין כי ה-AJC טוען שאינו פוליטי אך בחוגי ימין רואים בו ארגון שמאל, אשר תומך בעקביות בהקמת מדינה פלשתינית.

הסקר, שבוצע באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בישראל ומכון SSRS בארה"ב, בחן 1000 יהודים ישראלים ו-1001 יהודים אמריקאים, ממגוון רחב של מגזרים, דתיים, פוליטיים, חברתיים וגאוגרפיים בשתי המדינות, ומצא הבדלים ששמים בסימן שאלה את תחושת הקירבה בין היהודים בשתי המדינות.

אז כיצד מגדירים יהודי ארה"ב וישראל את מערכת היחסים ביניהם? הישראלים נוטים להרגיש קרובים יותר לאמריקאים היהודים מאשר היהודים האמריקאים מרגישים כלפי הישראלים.

לשאלה: "אם נשתמש במטפורת משפחה, איך אתה מגדיר את מערכת היחסים בין יהודי ארה"ב (לישראלים) \ ישראל (לאמריקאים)" ענו 28% מיהודי ישראל כי הם רואים ביהודי ארה"ב אחים שלהם, בעוד 31% מהיהודי ארה"ב טוענים כי הם לא מרגישים שום קרבה, משום סוג, ליהודים בישראל.

כ-40%, מיהודי ארה"ב ויהודי ישראל, מאמינים כי מערכת היחסים ביניהם היא, מטאפורית, מערכת יחסים של משפחה מורחבת בלבד.

נתון מעניין נוסף הוא ש- 15% מיהודי ארה"ב וכ-19% מיהודי ישראל מאמינים כי מערכת היחסים בין יהודי המדינות תיחלש בחמש השנים הקרובות, 60% מיהודי ארה"ב מאמינים שהיא תישאר אותו דבר, ורק 29% מיהודי ישראל מאמינים כי מערכת היחסים דווקא תתחזק. מניתוח הנתונים, נראה כי הקהילות דווקא מתרחקות אחת מהשנייה, כאשר הקהילה הישראלית לא מודעת לפער ההולך ונפער בינה לבין זו האמריקאית.

עוד בדק הסקר את הגישה של יהודי ארה"ב וישראל בכל הקשור לנושאי דת ומדינה – שם השוני בין היהודים מורגש אפילו יותר: כ-80% מיהודי ארה"ב תומכים בנישואים אזרחיים ובגיור רפורמי בעוד הישראלים מתנגדים (55% מתנגדים לנישאים אזרחים ו- 44% מתנגדים לגיור רפורמי).

בנוגע לתפילה במתחם משותף לגברים ונשים ברחבת הכותל, סוגיה בגינה המדינה סערה עד לא מזמן בגין לחץ המפלגות החרדיות להקפיא את "מתווה הכותל" (שהוכיח את עצמו), 73% מיהודי ארה"ב תומכים בהקמת רחבת תפילה משותפת בעוד 47.7% מיהודי ישראל מתנגדים לכך נחרצות. כששאלו את משתתפי הסקר לאיזה מגזר דתי הם משתייכים, 37% מהישראלים הגדירו את עצמם כחילונים ופחות מאחוז (0.8) שהגדירו את עצמם כרפורמים, לעומת 16% ו-29% מהאמריקאים, בהתאמה.

"המגמות ההפוכות בינינו לבינם מעידות על הריחוק שבו אנו מצויים מול בני עמנו בארה"ב, אומרת סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ', מנכ"ל AJC בישראל. "למרות שכולנו יהודים, נראה שחלק מהערכים שלנו הנוגעים לפלורליזם הדתי שונים. בשגרה, ובוודאי בעתות משבר, נצטרך כתמיד את תמיכתם של יהודי ארה"ב שיפעילו את כובד משקלם אל מול מקבלי ההחלטות כדי לתמוך באינטרסים המדיניים של ישראל. חלק הולך וגדל בקרב הדור הצעיר בארה"ב חש כי מדינת ישראל לא מייצגת ערכים שבהם הוא מאמין. המצב הזה מעמיד את עתיד התמיכה היהודית האמריקאית בישראל בסכנה מובהקת".

גם בנושאים והשקפות פוליטיות, לא תמיד קל להבחין שמדובר בבני אותו עם: כ-80% מיהודי ישראל תומכים בדרך הניהול של טראמפ את מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב, בעוד יותר מחצי, 57%, מיהודי ארה"ב מתנגדים לה. אם ישבתם בציון ביום העברת השגירות האמריקאית לירושלים בחודש שעבר, והרגשתם את אווירת החג שבאוויר – לא טעיתם. 85% מיהודי ישראל תמכו בהעברת השגרירות לירושלים, בעוד, בקרב יהודי ארה"ב הייתה פחות תמימות דעים באשר למהלך, כש-47% מיהודי אמריקה התנגדו לו.

בכל מקרה, כ-68% מיהודי ישראל מאמינים שעל יהודי ארה"ב להפסיק להשפיע על מדיניות ישראל. 43% מיהודי ארה"ב הסכימו לאמירה זו. "ברמה הפוליטית, עמדותיהם של יהודי ארה"ב וישראל נמצאות בעמדות ריחוק בשנים האחרונות", טוענת לייבוביץ'. "אנחנו בישראל חוגגים את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, בעוד שמחצית מיהודי ארה"ב בכלל מתנגדים לכך".

ומה בנוגע לפתרון הסכסוך בין היהודים לפלסטינים? 80% מהישראלים מאמינים שמערכת היחסים בין ישראל לפלסטינים תישאר בעינה או תהפוך לגרועה יותר בחמש השנים הקרובות. רק 13% מהם מאמינים שהסיכוי לדו קיום בר קיימא בין ישראל לפלסטינים דווקא יעלה בחמש השנים הקרובות. בדעה דומה להם אוחזים כ- 18% מהאמריקאים, ו-56% אחוזים מהם מאמינים שמערכת היחסים, בין ישראל לפלסטינים, תישאר דומה.

עוד מצא הסקר כי 48% מהיהודי ישראל מתנגדים לפתרון שתי המדינות ו-3.9% בלבד, מהם תומכים בפינוי מלא של ההתנחלויות. 59% מיהודי ארה"ב דווקא תומכים בחלוקת הארץ, ומאמינים שישראל תפנה את כל או חלק מההתנחלויות.

"הפערים בין יהודי ישראל ליהודי ארה"ב, הניכרים גם בשאלת הקמת מדינה פלסטינית מפורזת בגדה, לא מרמזים על כך שהאמריקאים לא תומכים בישראל, אלא על אי-הצלחה שלנו, כמדינה, לחבר את אחינו האמריקאים לאתגרים שלנו. בטווח הרחוק - אנחנו נהיה בבעיה קשה", אומרת לייבוביץ'.

סא"ל (מיל') ליבוביץ' מוסיפה כי "המסקנה מהסקר היא ברורה. המצב לא פשוט. היהודים בישראל והיהודים בארה"ב מצויים בחוסר הסכמה בסיסי על סוגיות יסודיות. אם לא נידרש לסוגיות הללו היום, ונטפל באתגרים, פוטנציאל הריחוק בין הקהילות יתגבר, כשיהודי ארה"ב עלולים להרגיש שאין להם כל זיקה למדינת היהודית, מדינת ישראל. חשוב להבין כבר עכשיו - הקשר עם יהדות התפוצות הוא מרכיב מרכזי בביטחון הלאומי של מדינת ישראל".