ללמוד וללמד - שילוב ואקדמיה נפגשים

בכל שבוע מגיעות בוגרות בעלות צרכים מיוחדים לשילוב עם בנות גילן, סטודנטיות לחינוך מיוחד במכללת הרצוג. המפגש מפרה את כל הצדדים.

ערוץ 7 , כ"ח בסיון תשע"ח

"ללמוד וללמד"
"ללמוד וללמד"
צילום: מכללת הרצוג



טוען....

תוכנית 'ללמוד וללמד' המתקיימת במכללת הרצוג פועלת כדי לשלב בוגרים עם צרכים מיוחדים באקדמיה.

שרית נחשון, רכזת ההכשרה המעשית ומרצה במסלול החינוך המיוחד במכללת הרצוג מסבירה כי "סביב גיל 18 מתנתקים הבוגרים עם הצרכים המיוחדים מסביבת הבוגרים 'הרגילים' בני גילם. בעוד בני גילם פונים לשירות, לטיול בעולם וללימודים אקדמאים, הבוגרים עם הצרכים המיוחדים ממשיכים בחוק הלימוד עד גיל 21 ומשם מועברים למרכזי תעסוקה שונים, כמו הסדנא בגבעות".

"מצאנו לנכון לנסות ליצור שילוב שיחזיר וישלב את הבוגרים עם בני גילם, בתוך עשייה דומה למקובל אצל בני הגיל הרלוונטי. לא מתוך חסד, אלא מתוך הדדיות ושיתוף", מוסיפה נחשון.

בתיה קוממי, מדריכה פדגוגית במסלול לחינוך מיוחד מספרת: "הבנות כאן הן בגילאים של הסטודנטיות לעתים אף גדולות יותר".

ד"ר ברכי אליצור, ראש קמפוס הנשים במגדל עוז של מכללת הרצוג מוסיפה, "הנערות מגיעות בכל יום שלישי מהסדנה בגבעות ומשתלבות בצורה מופתית. סטודנטיות שלנו שלומדות חינוך מיוחד מלוות אותן גם לארוחת הצהריים ולומדות איתן ועושות איתן סדנאות בנושאים שונים".

יעל חיון, סטודנטית במסלול לחינוך מיוחד, אומרת כי המטרה היא לתרום ולהיתרם. "למדנו על כך שלוש שנים ופתאום לבוא, להיפגש ולהתנסות ולחוות זה משמעותי ומלמד אותנו הרבה יותר טוב".

הקבוצה הראשונה של הפרוייקט נפתחה לפני חודשים אחדים. שבע בוגרות המתגוררות בדירת הסדנא במגדל עוז, ונמצאות בתעסוקה בשעות הבוקר בסדנא בגבעות, מגיעות אחת לשבוע לשעתיים וחצי של שילוב במכללת הרצוג – קמפוס הבנות.

את הבוגרות מלוות בנוסף לצוות הדירה (בת שירות ומדריכה) גם ארבע סטודנטיות משנה ג' במסלול החינוך מיוחד. כולן נפגשות יחד סביב השעה 13:30 ופונות בצוותא לחדר האוכל. שם כולן אוכלות יחד עם סטודנטיות אחרות מהמכללה, ויוצרות קשר גם עם עובדי חדר האוכל.

בסיום הארוחה, עם תחילתו של השיעור במכללה, מתקיים לימוד קבוצתי ופרטני במשך שעה ועשרים, סביב נושא '70 למדינת ישראל'.

בכל שבוע הנושא מועבר על ידי סטודנטית אחת תוך שיתוף פעולה משמעותי עם שאר הסטודנטיות. בנוסף לכך בסבבים השונים המתרחשים במהלך השיעור שותפות גם הסטודנטיות וגם הבוגרות.

בזמן הפרטני לכל שתי בוגרות ישנה חברותא מלווה מתוך הסטודנטיות והן לומדות בנושא על פי בחירתן. עם סיומו של השיעור יוצאות הסטודנטיות והבוגרות ללובי המכללה ומתערות בקהל הסטודנטיות הנמצא שם, בשיח חופשי.

"אני רואה כי הסטודנטיות לומדות כישורים חשובים מאד בהוראה שלא באים לידי ביטוי בעבודה המעשית הרגילה שלהן – עבודת צוות, התייחסות לאחר בן גילי (או מבוגר ממני), חשיבה יצירתית, אחריות, יוזמה וכדו'", מסכמת שרית נחשון.

לדבריה, "הבוגרות שמחות ומתרגשות מאד להיות חלק מהמכללה. הן מחכות לימי שלישי, וכאשר מתבטל מפגש הן עצובות מכך. הן משתפות את הסטודנטיות במתרחש, ונהנות לפגוש חברות ילדות מהישובים בהם גדלו ברחבי המכללה".