סטודנטיות מוסלמיות באוניברסיטת תל אביב
סטודנטיות מוסלמיות באוניברסיטת תל אביבצילום: Tomer Neuberg/FLASH90

בעקבות סערת ביטול שירת ההמנון בטקס הענקת תארים באוניברסיטת תל אביב מביע ההיסטוריון פרופסור שלמה זנד המלמד באוניברסיטה תמיכה בהחלפת ההמנון הלאומי.

בראיון לתוכניתם של ענת דוידוב וינון מגל ב-103fm טען זנד "למדינת ישראל יש עתיד להתקיים כמדינה ישראלית ולא כמדינה יהודית בלבד".

כאמור, בתום טקס באוניברסיטת תל אביב הוחלט להחליף את שירת ההמנון בשיר "אני ואתה" של אריק איינשטיין מתוך התחשבות ברגשות הסטודנטים הערבים באוניברסיטה.

בניגוד לזנד, ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, פרופסור אשר כהן, תקף את ההחלטה: "כמובן שאין חוק שצריך להשמיע את ההמנון אך מדובר בטקס סיום תואר, שהוא טקס מאוד משמעותי, והעובדה היא שהמון מוסדות בוחרים לשיר את ההמנון בסוף הטקס".

פרופסור זנד השיב לדברי כהן וטען "אני דווקא חושב שהשיר 'אני ואתה' הוא שיר אופטימי שצופה לעתיד עם מימד אוניברסאלי שאין בהמנון הלאומי שלנו. יש לזכור שהטקסים הללו אינם טקסים ממלכתיים, אני חושש שבסוף בכל חתונה עוד יבקשו מאיתנו לשיר את 'התקווה'. בשנת 1948 שרנו 'נפש יהודי הומיה' ואני מבין מדוע אך בשנת 2018 יש בישראל 25% אזרחים ישראלים שאינם מוגדרים כיהודים המתבקשים לשיר 'נפש יהודי הומייה'. לא קראתי לשנות את הדגל אך לדעתי צריך לשנות את ההמנון הלאומי והשיר 'אני ואתה' הוא מאוד ישראלי". ענה לו ינון מגל: "אז בואו כולנו נשיר את שיר הילדים 'גינה לי חביבה', זהו טקסט שכולם יכולים להתחבר אליו. הקמנו מדינה יהודית בשביל העם היהודי ולא מדינת כל אזרחיה- זו מדינה ברוח מגילת העצמאות".

פרופסור אשר כהן חלק על הדברים, "לעשרת המדינות הדמוקרטיות המובילות במדדי הדמוקרטיה בעולם יש צלב ענק על הדגל. זה מאוד נהוג בעולם שהדגל, כמו כל סמל, משקף את הרוב ואת תמצית קיומה של המדינה".

"יש חוסר יושרה בדברים שאתה אומר", טען פרופ' זנד: "עשרת המדינות הללו שייכות לכל האזרחים. אין בעשרת המדינות הללו מדינה אחת שטוענת שהיא שייכת רק לחלק מהאזרחים שלה. בריטניה היא לא מדינת האנגלים אלא הבריטים, אם מחר היא תחליט אחרת הסקוטים יעזבו אותה. אם בשוויץ יחליטו שזו מדינה רק לגרמנים, האיטלקים והצרפתים, שהם אזרחי שוויץ - יעזבו. אתה מגדיר את המדינה כשייכת לעם היהודי אך וודי אלן לא מעוניין לחיות כאן והתלמידים הפלסטינים שחיים כאן יודעים עברית יותר טוב ממנו. יש ליצור המנון ישראלי שיאחד את כלל אזרחי ישראל, למדינת ישראל יש עתיד להתקיים כמדינה ישראלית ולא כמדינה יהודית בלבד. הנכדה של יוצר ההמנון, נפתלי הרץ אימבר, כבר הציעה לצרף להמנון בית שיכלול את כלל העם הישראלי וייתן תקווה. אם אנחנו דורשים מהפלסטינים נאמנות אנחנו צריכים לפתוח להם דלתות. אם לא נלמד לעשות זאת לא תתקיים עוד מדינת ישראל".

ענת דוידוב סיכמה את הדיון: "אני מציעה פשרה, לשיר לצד ההמנון הלאומי גם את שירו אריק איינשטיין 'אני ואתה'".