גדעון סער
גדעון סערצילום: מאיר ועקנין, פלאש 90

השר לשעבר גדעון סער, התייחס הערב (שני) להרס הבתים הצפוי מחר בנתיב האבות.

סער אמר כי מדובר ב"הרס ללא תכלית". לדבריו, "צריך לשנות פרדיגמה וללכת למהלך של החלת החוק הישראלי על היישובים הישראלים ביהודה ושומרון. באמצעות מהלך כזה, מה שצפוי בנתיב אבות לא יוכל לקרות בעתיד, כי ניתן יהיה לתת פיתרון שקיים בחוק הישראלי למקרים כאלה והוא הפקעה ופיצויים בצידה".

באירוע של ‘אם תרצו’ ושל 'פרוייקט הניצחון הישראלי' שהתקיים באוניברסיטת בר אילן, התייחס סער גם להתנגדות הבינלאומית הצפויה למהלך של החלת החוק הישראלי ביו"ש.

"אני לא מצפה שתהיה תמיכה פומבית של הממשל האמריקאי במהלך כזה. אבל אנחנו לא צריכים לצפות לזה, כמו שלא ציפינו לזה כשהחלנו את החוק הישראלי על רמת הגולן ב-81, או ב-67 על ירושלים המאוחדת. מה שכן, צריך להגיע לרמה מסוימת של תיאום והבנה. אנחנו צריכים לקבל את המטרייה המדינית האמריקנית במועצת הביטחון ובפורומים בינלאומיים אחרים. אבל זה בסופו של דבר המהלך שאנחנו צריכים לעשות", הצהיר סער.

לדבריו, "המשטר המשפטי שהתאים ואפשר היה להסתדר איתו כשההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הייתה של כמה אלפים או כמה רבבות, הוא בלתי אפשרי כיום. יש בעיות שאנחנו נתקלים בהן בנושאים רבים והציבור כלל לא מודע לכך".

סער אף התייחס בדבריו לאסטרטגיה המדינית של מדינת ישראל מול הפלסטינים."אנחנו חייבים לעבור לפרדיגמה של ניצחון. אנחנו חייבים לנטוש את הפרדיגמה של שתי המדינות בין הים לירדן. באופן מאוד תמוה מבחינה היסטורית ישראל בחרה לקדם אותה לראשונה בתקופה אולי הכי טובה, בשנות ה-90, אחרי שהגיעה לכאן עלייה אדירה ממדינות ברית המועצות לשעבר, אחרי שהנהגת אש"ף גורשה לתוניס בזמן מלחמת לבנון הראשונה ואחרי שאש"ף היה מבודד לחלוטין לאחר שהוא תמך בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ. כלומר, בנקודת הזמן הטובה ביותר בחרה ישראל לעשות את הדבר המטופש ביותר".