פסיכיאטרית ילדים
פסיכיאטרית ילדיםצילום: יח"צ

עולם הילדים הוא עולם מורכב הרבה יותר מכפי שאנו חושבים ופעמים רבות ילדים מוצאים את עצמם בסיטואציות לא קלות. משברים הם חלק בלתי נפרד מההתפתחות שלהם, אולם במקרים מסוימים הם עשויים להיות מורכבים הרבה יותר ולהשפיע על הילד באופן ניכר. אבחון פסיכיאטרית ילדים, כפי שמוצע לכם על ידי בית אקשטיין, עשוי להיות הפתרון המתאים. מתי כדאי לפנות לאבחון כזה? על כך ועוד, במאמר שלפניכם.

משברים, קשיים והתמודדויות לא קלות – הסיבות העיקריות

מצבים של משבר, איתם מתמודדים ילדים רבים, יכולים להתפתח בשל חוסר איזון שבין יכולתו של הילד להתמודד עם המשבר לבין מידת חומרתו. חוסר האיזון הזה הוא זה שמוביל, בסופו של דבר, למשבר שיכול עם הזמן להעצים. תסכולים, כמו גם קשיים הנפוצים מאד בתקופת הילדות הם טבעיים מאד וכל ילד, כאמור, מתמודד איתם. אולם ישנם ילדים, מסיבות שונות, שאינם מצליחים להתמודד איתם כהלכה, מה שהופך אותם למאתגרים ומורכבים הרבה יותר מכפי שהיו צריכים להיות, או מכפי שקורה אצל ילדים אחרים. פסיכיאטרית ילדים יכולה לעזור לאבחן מצבים מסוימים אצל ילדים, מצבים של קושי, ובהתאם להציע את המענה הטיפולי המתאים.

בדידות, חרם בבית הספר, קושי ליצור קשרים חברתיים עם הילדים האחרים, בעיות התנהגות, לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז כל אלה ועוד מצריכים פנייה לאבחון. ישנם לא מעט ילדים המתמודדים עם חרדות ופחדים, עם מצב רוח ירוד, עם דיכאון, עם הפרעות אכילה וגם עם קשיי הסתגלות. יש ילדים המתמודדים עם דימוי עצמי נמוך, עם ביישנות ועם קושי לקבל סמכות. כל אלה יכולים לבוא לידי ביטוי בתצורות שונות, שעבור ההורים, שאינם מומחים בתחום, לא תמיד מהוות נורת אזהרה, המעידה על כך. זו גם הסיבה מדוע חשוב מאד להיות עם יד על הדופק ולשים לב לכל שינוי, ואפילו המזערי ביותר, אצל הילד. הקשיים האלה, ההתמודדויות המורכבות שאיתן מתמודד הילד, יבואו לרוב לידי ביטוי בהתנהגות היום יומית שלו, הן בבית והן בבית הספר. הוא עשוי להיות מסוגר הרבה יותר מהרגיל, פחות לתקשר עם ההורים, עם המורים ועם החברים. הוא יכול להפגין אלימות רבה, שאיננה אופיינית לו, להתחצף יותר, להתמרד ולהראות התנהגות חדשה לא מוכרת.

חשיבותו של אבחון נכון

במצבים כאלה מומלץ לערוך אבחון פסיכיאטרית ילדים על מנת לקבל את הכלים הנדרשים להורים כדי להתמודד עם המצב והפנייה לגורם טיפולי, שיכול לסייע בכך. פסיכיאטרית ילדים מנוסה ומקצועית תדע לזהות את מקור הבעיה הן על ידי תשאול הילד והן על ידי תשאול ההורים ובמקרים מסוימים לבצע בדיקות שונות שתעזורנה בכך. רק לאחר מכן ניתן להמשיך לשלב הבא, לשלב הטיפול על מנת להתמודד עם הקושי הקיים בצורה הטובה ביותר.