נציגי החברות הירושלמיות בבריסל
נציגי החברות הירושלמיות בבריסלצילום: משרד ירושלים והמורשת

כאשר אמן אירופי זוטר מליגה ג' מכריז על החרמתה של ישראל דבריו זוכים לכותרות ענק. לעומת זאת כאשר במשרדי האיחוד האירופי שבבריסל מתקיים 'יום ירושלים', ג'רוזלם דיי, הדבר אינו זוכה לתשומת לב תקשורתית. כלי תקשורת בודדים, בהם ערוץ 7, דיווחו על האירוע.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו על השתיקה התקשורתית סביב האירוע, שהתקיים לפני ימים אחדים וזימן אליו ארבע חברות הייטק ירושלמיות, ועל מה שהיה בו, עם רן ישי, מנכ"ל המשרד לענייני ירושלים ומורשת, המשרד שמאחורי היזמה.

כבר בפתח דבריו אומר ישי כי באופן אישי אינו מתאכזב מהמקום המצומצם שנתנה התקשורת הישראלית לאירוע, כי בעיניו "כי מה שחשוב זו המציאות ולא רק איך שהיא משתקפת והמציאות היא שיום ירושלים בפרלמנט האירופי קורה וזו לא השנה הראשונה. מדובר ביום איחוד ירושלים שמתקבל בעולם. הם מבינים שירושלים בריבונות ישראל ומבינים שזה גם מה שטוב לכולם, ליהודים ולערבים. זה טוב לכולם. אוי ואבוי אם היה אחרת".

לדבריו לא ידוע על מחאה כלשהי שליוותה את האירוע, וכך היה גם בשנה שעברה. "החברות הביאו חידושים יוצאים מהכלל, דברים שישנו את העולם באופן אמיתי, מחברה שהציגה מכשיר שיאפשר לעיוורים "לראות" ועד חברה שמייצרת שוקולד חלב לטבעונים. מאות עובדי הפרלמנט האירופי הגיעו לשוק-טק של הפנינג ירושלים, אכלו אוכל ירושלמי ונהנו".

ישי רואה דווקא בנוכחותם של עובדי הפרלמנט האירופי, אותם שאינם כפופים למחויבויות, באירוע ראיה להצלחתו של היריד הירושלמי. "עובדים הגיעו אחרי יום עבודה או באמצע יום עבודה ונהנו מהפנינג ירושלים. זה היה מעט מפתיע", הוא אומר ומציין כי בין באי היריד היו כצפוי גם חברי פרלמנט אירופי מטעם מדינות ידידותיות לישראל, אך נוכחותם של עובדים מהשורה הייתה לכאורה לא צפויה. "להשתקפות בתקשורת יש חשיבות מוגבלת. החשיבות האמתית היא עצם קיומו של העניין".

"האירופים רוצים לראות איך ירושלים, שנתפסת כמסורתית והיסטורית עם המון מטען שלאו דווקא מחובר להייטק, הפכה לאחת משלושים הערים המובילות בעולם בתחום הביוטק והיא כעת מספר אחת בתחום זה בישראל ואחת הערים המובילות בתעשיית ההייטק, תחום שבו נכנסנו ל'טופ-20' ואנחנו מתקדמים מעבר לזה. תל אביב נמצאת במקום 4-5 ואנחנו רוצים להשיג אותה. הם רוצים לראות איך ירושלים הפכה לכזו, איך היא הפכה לחממות עבור חברות כאלה. מוביליי היא דוגמא לחברה ירושלמית שנמצאת בטופ העולמי והאירופים רוצים לראות איך הדבר הזה קורה".

ליריד יש המשכיות, מספר ישי: "מגיעים לכאן אנשי עסקים, אנשי פרלמנט, פקידים ממשלתיים וגורמים פרטיים וגם מזמינים גורמים ירושלמיים החוצה. יש לרשות לפיתוח ירושלים רשת של קשרים עם גורמים בינלאומיים שרוצים לראות איך עם כל הקונפליקט ירושלים עושה זאת. ירושלים מקדמת את העולם לא רק בחזון הנביאים שהוציא את העולם הברברי אל האנושיות וההומניות, אלא גם בנושאים הרלוונטיים כיום כמו רפואה, רפואה ביולוגית והייטק קלאסי".