שפי פז בהפגנות הדרום
שפי פז בהפגנות הדרוםצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

קולות בתנועה הקיבוצית נשמעו לפני שבועות אחדים בקריאה שלא לגרש את המסתננים מאפריקה.

בין הקולות נשמעו גם הבטחות לקליטת מסתננים בתחומי הקיבוצים, אך מסתבר שהדברים לא באים לידי ביטוי בפועל.

בקיבוץ בית העמק התקיימה הצבעה על קליטתן של שתי מסתננות מאפריקה. הרוב הצביע נגד. המסתננות תישארנה בתחומי דרום תל אביב.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת שפי פז, ממובילי המאבק במסתננים מאפריקה בדרום תל אביב, על הניסיון שלא עלה יפה לקלוט שתי מסתננות ועל התוצאות כשכבר בפתח הדברים היא מבהירה שאינה מופתעת מהתוצאות כפי שהתבררו, אך לא מבינה כיצד גורמים בתנועה הקיבוצית יכולים לכנות אותה ושכמותה כגזענים.

"אני ממש לא מופתעת. כשהייתה החלטה עקרונית של הקיבוצים על נכונות לקבל אליהם את מה שמכונה מבקשי מקלט, בקיבוצים, בניגוד אלינו, עושים שם אספות והצבעות. ראשית, אצלם מדברים על 4-6 מסתננים בקיבוץ, לרוב נשים חד הוריות וילדים, אבל גם על זה צריך לעשות הצבעה ומסתבר שבהצבעות לא כל הקיבוצניקים עומדים מאחורי האמירות הליבראליות פוגרסיביות".

על האירוע בבית העמק היא מספרת: "הייתה אסיפה והיה מסע לחצים לפני כן להצביע בעד, הייתה הצבעה בקלפי לגבי קבלת מבקשי מקלט בקיבוץ. מדובר בסך הכול בשלוש אימהות ואולי כמה ילדים. מתוך שהגיעו להצבעה 181 מתוך 87 הצביעו בעד ו-92 הצביעו נגד. המשמעות היא שהן יישארו פה, בדרום תל אביב".

"לכאורה אפשר לומק שהם לא חייבים לנו כלום, אבל התנועה הקיבוצית הייתה חלק מהקמפיין נגד הגירוש. הם נאמו בהפגנות והשתתפו בכנסים, הם אמרו שיקחו אליהם מסתננים ויעזרו, אבל כבר במהלך הקמפיין התברר שאולי יקחו מאה או מאתיים והשאר הם רוצים לשלוח לעיירות הפריפרייה, והנה מסתבר שבקיבוץ שבו 83 אחוזים של מצביעי מרכז שמאלה אין רוב לקבלת שלוש נשים. רק בבניין שלי יש כשלושים מסתננים, והם לא מסוגלים לקלוט גם לא שלוש מסתננות...".

"ועכשיו", שואלת פז, "אותם קיבוצים יבואו ויתמכו בפיזור, במתווה האו"ם ויאמרו שהמסתננים יפוזרו בפריפריה. אני אמורה להאמין לזה? אני אמורה להאמין שמסתנן אחד יילך לקיבוצים ולא רק ליישובי מצוקה או שכבות מצוקה?".

ומה באשר לקיבוצים אחרים? האם מקרה בית העמק מלמד על שאר הקיבוצים? "הקיבוצים לא רוצים לתת מידע. במקרה הזה היה מישהו שזה הרגיז אותו מספיק והוא שלח לי את הנתונים, אבל לפני מספר שבועות היה מקרה שבו בלוח מודעות של קיבוץ צרעה דובר על הצבעה ופורסמו התנאים שהם בין ארבעה לשישה מסתננים שיגורו בקראוון מחוץ למשק, אבל כולם יביאו תעודת יושר מהמשטרה. יתקבלו לחצי שנה עם אפשרות להארכה, יידרשו לעמוד בתנאי התנהגות ואם יעברו על הכללים הם ייזרקו. הם עושים מני צחוק? אחר כך האנשים הללו יבואו אלינו בצדקנות מטורפת ויקראו לי גזענית? אצלנו אין הצבעות ואין ועדות קבלה, אין תעודות יושר ואין כללים שאנחנו אוכפים ובוודאי שאנחנו לא יכולים לזרוק אותם מפה אחרי שהם עוברים על הכללים. זו צביעות מטורפת שאני לא יכולה לבטא במילים, ולרוב לא חסרות לי מילים...".