ארמון הנציב
ארמון הנציבצילום: רגבים

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע השבוע, כי עד שיגובש מנגנון תיאום בין המדינה לאו"ם, האו"ם לא יתחיל בביצוע עבודות כלשהן במתחם.

כזכור, עתירה שהגישה תנועת רגבים במרץ 2017 חשפה כי האו"ם ביצע מספר רב של עבירות בניה במתחם ארמון הנציב, וכי פלש לעוד עשרות דונמים של אדמות מדינה מעבר לשטח שהוקצה לו על ידי מדינת ישראל.

לאחר הגשת העתירה המדינה הודתה כי אכן התבצעו עבירות בניה נרחבות במקום, וכי תנהל משא ומתן דיפלומטי לגיבוש מנגנון תיאום בכל הנוגע לתכניות בניה של האו"ם במתחם.

בהודעה המעדכנת שהגישה המדינה השבוע נאמר, כי "המגעים הדיפלומטיים אורכים זמן ממושך, כך שטרם גובש מנגנון התיאום עליו עמלים הצדדים", אך המגעים מתקיימים "לשביעות רצונה של המדינה".

בתנועת רגבים מזכירים כי המגעים הדיפלומטים החלו לפני למעלה משנה, והסוף לא נראה באופק, דבר המלמד כי הצדדים לא קרובים להסכמות.

השופט עודד שחם קיבל את עדכון המדינה, וקבע כי עדכון נוסף בנוגע למגעים יימסר בחודש נובמבר הבא. עד אז, האו"ם לא יתחיל בביצוע עבודות חדשות כלשהן במתחם.

בתנועת רגבים בירכו על ההחלטה. "החסינות הדיפלומטית של האו"ם איננה מתירה לו לעבור על חוקי המדינה המארחת", אומר עורך הדין אבי סגל מתנועת רגבים. "עד להגשת העתירה, האו"ם עשה במתחם כבתוך שלו, תוך זלזול בוטה במדינת ישראל וחוקיה. בית המשפט קיבע השבוע בהחלטתו כי לא תיערך בניה במתחם ללא הסכמה של מדינת ישראל. סוגיית הפלישה שביצע האו"ם לשטח של 30 דונמים נוספים במתחם, מעבר למה שהקצתה מדינת ישראל, תעלה אף היא לדיון נפרד".