אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

שופטת בית משפט השלום בתל אביב, יעל פרדלסקי, גזרה היום (חמישי) 70 חודשי מאסר ופיצויים בסכום כולל של מעל ל-500 אלף ש"ח על אושרי אבוטבול, מנאשמי פרשת "עוקץ האינסטלטורים".

אבוטבול הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון בעבירות מרמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות, התפרצות לבתי קשישים תוך התחזות לעובד ציבור בין היתר לעובד תאגידי מים, חברת חשמל ועובד עיריה, גניבה, זיוף ושימוש במסמך מזויף וכן עבירות על חוק מע"מ.

על פי כתב האישום, אבוטבול עבד כקבלן משנה של אריאל ברוכים ורן לחיאני, אשר ניהלו עסק בתחום האינסטלציה המושתת על מרמה מתוחכמת תוך ניצול חולשתם של לקוחות העסק, רבים מהם קשישים.

אבוטבול פעל עם השניים בצוותא לגבות כספים וצ'קים מלקוחות העסק במרמה. בנוסף, אבוטבול התפרץ מספר רב של פעמים לבתי קשישים תוך יצירת מצגים כוזבים לגבי זהותו כעובד ציבור והתחזה לעובד תאגידי מים, חברת חשמל ועובד עיריה, במטרה לגנוב מהם פריטים יקרי ערך ולקבל מהם במרמה כספים וצ'קים בסכומים של אלפי שקלים. השלושה הואשמו כחלק מפעילותם ב"עוקץ האינסטלטורים" אשר נחשף בתוכנית "יצאת צדיק" תחת השם "כנופיית המגנטים".

בשנים 2017-2015 אבוטבול פעל כקבלן משנה של לחיאני וברוכים ונשלח לבתי לקוחות. אבוטבול פעל בדרכים מתוחכמות על מנת לקבל כספים והמחאות במרמה מלקוחות העסק, רבים מהם קשישים תוך ניצול גילם, חוסר הבנתם וחולשתם.

אבוטבול נהג למסור ללקוח מידע שגוי אודות התקלה בביתו ודרך הטיפול בה כאשר הוא עצמו חסר כל ידע וניסיון בתחום. במרבית המקרים, אבוטבול כלל לא תיקן את התקלה. בנוסף, אבוטבול גנב מבתים של לקוחות, רבים מהם קשישים, תכשיטים יקרי ערך, כרטיסי אשראי, מזומן וצ'קים וכן זייף צ'קים בחתימתם.

נציין כי לאחרונה הרשיעה שופטת בית משפט השלום בת"א, דנה אמיר, גם את אריאל ברוכים ורן לחיאני על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בעבירות מרמה ועושק כלפי קשישים בנסיבות מחמירות וכן עבירות מס בהיקף של מיליוני שקלים.

בהקשר לפיצויים לנפגעי העבירה קבעה השופטת, "לטעמי, ראוי כי הנאשם יפצה את נפגעי העבירה בפיצוי שאינו בסכום סמלי, כעתירת ב"כ הנאשם, שכן הפיצוי משדר מסר לציבור כי לא רק הפגיעה בערך המוגן ומידת הפגיעה בערך המוגן עומדת לנגד עיניי בית המשפט, אלא גם הפגיעה בנפגע העבירה, כשבקביעת גובה הפיצוי יש ליתן ביטוי להגנה והתחשבות בסבלו של נפגע העבירה, ולנזקים שנגרמו לו כתוצאה ממעשי העבירה, ויש בה כדי להגביר את אמון הציבור בבית המשפט ואת תחושת נפגע העבירה, כי סבלו עמד לנגד עיניי בית המשפט בבואו לגזור את הדין."

לאחר הדיון מסרה עו"ד אורנה גלבשטיין: "הנאשם עשק ורימה במשך שנים בצורה מתוחכמת את לקוחותיו, רבים מהם קשישים, בתוך ביתם. במסגרת זו הנאשם התפרץ מספר רב של פעמים לבתי הקשישים תוך התחזות כעובד ציבור, במטרה לגנוב פריטים יקרי ערך ולקבל במרמה כספים וצ'קים בסכומים של אלפי שקלים. במעשיו ניצל הנאשם באופן מכוער, את חולשותיהם של הלקוחות וגרם לפגיעה בביטחונם האישי. בית המשפט גזר עליו 70 חודשי מאסר ופיצויים משמעותיים לנפגעי העבירה."