טראמפ וקים חותמים על מזכר הבנות
טראמפ וקים חותמים על מזכר הבנותצילום: רויטרס

ד"ר אלון לבקוביץ', מומחה לקוריאה מאוניברסיטת בר אילן, אומר כי מסמך ההבנות שנחתם השבוע בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושליט צפון קוריאה קים ג'ונג און, מהווה את תחילתה של דרך ארוכה מאוד.

"מה שנחתם זה הסכם עקרונות ומעכשיו מתחילים שני הצדדים לנהל משא ומתן ארוך ופתלתל על יישום ההסכם. ההסכמה של שני הצדדים לפרק את חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני, אמורה להוביל לתהליך שייקח לפחות שנתיים ואנחנו יודעים שהצפון קוריאנים יודעים היטב להתל בעולם", אומר ד"ר לבקוביץ'

הוא טוען כי צפון קוריאה ניצלה את עד תום את ההזדמנות שמהווה הישג בעיקר למנהיגה. "זה נותן כבוד רב לצפון קוריאנים, שבעבר ניסו להיפגש עם נשיאי ארה"ב מכהנים ולא הצליחו במשימה. קים ג'ונג און נפגש עם הנשיא רק לאחר שהוא השיג את היעד שאליו הוא שאף - יכולת גרעינית מוכחת ופיתוח טיל בין יבשתי עם ראש נפץ גרעיני שיכול לפגוע בארה"ב. ברגע שהם פיתחו את הטיל הזה וניסו אותו בהצלחה - האמריקנים החלו להתייחס אליהם".

"קים הגיע כשווה בין שווים לפגישה עם נשיא ארה"ב ומשם הוא מואיל בטובו לדון על פשרות. מבחינתו, אין משמעות הדבר שהוא מתכופף מול האמריקאים אלא שעכשיו הוא מוכן להגיע לכל מיני השגים מול האמריקאים תוך ויתורים טקטיים עד כמה שניתן למשוך את התהליך", הוא מוסיף.

ד"ר לבקוביץ' מעריך שהסכם כזה לא היה מושג בקדנציה של הנשיא הקודם. "אם אובמה היה מביא הסכם כזה, הקונגרס הרפובליקני היה קורע אותו לגזרים. טראמפ מביא איתו הסכם שיש הרבה סימני שאלה לגביו. האמריקאים צריכים להסביר את ההסכם לבעלות בריתם באסיה".