אושוויץ
אושוויץצילום: Isaac Harari/FLASH90

עבור רבים בפולין ובחו"ל העיר אשוויצ'ים מזוהה בעיקר עם מחנה ההשמדה הגרמני לשעבר אושוויץ-בירקנאו.

זו בדיוק הסיבה שהובילה את עיתונאי ומבקר המוזיקה הפולני דארק מאצ'יבורק לייסד בשנת 2010 פסטיבל מוזיקה שנתי גדול שמטרתו היא לשנות את התדמית של אושוויצ'ים.

על מנת להבהיר עוד יותר את מטרת הפסטיבל "ולשבור את הקללה", כדבריו, שהוטלה על אושוויצ'ים לאחר שהנאצים בחרו להקים בתוכה את מחנה ההשמדה המפורסם ביותר, הוא החליט לקרוא לו בשם "פסטיבל החיים".

מאצ'יבורק קיווה כי עיר הולדתו, שמזוהה עם מוות של מאות אלפים בטרגדיה הנוראה בהיסטוריה העולמית, תהפוך להיות מזוהה עם חיים ועם שמחת חיים ותשנה את תדמיתה.

במהדורה הראשונה של הפסטיבל בשנת 2010 הופיעו בו אמנים מכל רחבי העולם ובהם גם "התקווה 6" מישראל. מאז הפך "פסטיבל החיים" לאחד מפסטיבלי המוזיקה הגדולים והמפורסמים מדי שנה בפולין, ולאורך שמונה שנות קיומו הוא משך מהאומנים המפורסמים בעולם המוזיקה. בין היתר הופיעו על הבמה באושווצ'ים Scorpions, Queen, Elton John, Eric Clapton, Sting ועוד.

הפסטיבל זוכה לחסות של משרד ראש הממשלה הפולני ומשרד התרבות והמורשת הלאומית.

השנה יתקיים "פסטיבל החיים" באושוויצ'ים בין התאריכים 14-16 ביוני. כמה מהאומנים המשפיעים ביותר במוזיקה העולמית כיום, בהם Carlos Santana, Alvaro Soler ועוד, יופיעו בפסטיבל.

לדברי מאצ'יבורק, הוא וחבריו הציבו לעצמם מספר מטרות אותן אמור הפסטיבל לייצג – מלחמה באנטישמיות, בגזענות ובשנאת הזרים. "למסרים האלו יש כוח עצום מאחר והם מגיעים ממקום שמזוהה בעיקר עם מחנה ההשמדה הנאצי הגדול ביותר" אמר מאצ'יבורק.

מלבד קונצרט המוזיקה הגדול שמתפרש על פני שלושה ימים, יתקיימו במהלך הפסטיבל אירועים רבים נוספים ובהם הצגות תיאטרון, דיאלוגים על תרבות, מירוץ רחוב, וקונצרטים של מוזיקה קלאסית.