יעמוד בראש. השופט בדימוס דנציגר
יעמוד בראש. השופט בדימוס דנציגרצילום: אתר בתי המשפט

שרת המשפטים, איילת שקד, חתמה היום (ראשון) על כתבי המינוי לחברי הוועדה להרשעות שווא, לאחר שהכריזה לפני שבועיים על הקמתה, במסגרת כנס לשכת עורכי הדין באילת.

הקמת הוועדה היא חלק מרפורמת שקד להליך הוגן, שעוסקת גם בשמירת ראיות לצורך משפט חוזר, ניהול הוגן של החקירה הפלילית ואיסור צילום חשוד באולם בית המשפט.

בראש הוועדה להרשעות שווא יעמוד שופט העליון בדימוס, יורם דנציגר, וסגנו יהיה נציג האקדמיה, פרופ' אורן גזל. שאר חברי הוועדה יהיו פרופ' דוד ליבאי, וכן נציגים מטעם הסנגוריה הציבורית, הפרקליטות, המשטרה ומטעמו של היועץ המשפטי לממשלה.

ברקע הקמת הוועדה עומדת המודעות הגוברת במהלך העשורים האחרונים, בארץ ובעולם, לאפשרות קיומם של הרשעות שווא ועיוותי דין במערכת המשפט, ולצורך בקביעת הסדרים חוקיים שיאפשרו את תיקונם.

בכתב המינוי נכתב, "התכלית המרכזית של ההליך הפלילי מצויה בגילוי האמת ובעשיית צדק. הרשעת אשמים וזיכוי חפים מפשע, תוך מתן משקל מיוחד לחובה להימנע מהרשעות שווא. האשמות שהתבררו כמוטעות פוגעות פגיעה קשה בנידון, במשפחתו, בקהילה בה הוא חבר ובציבור כולו - כאשר בסופו של יום העבריין האמיתי נותר מהלך חופשי, תוך החלשת אמון הציבור במערכת המשפט".

לפיכך, במטרה לצמצם החשש האמור, החליטה שרת המשפטים, איילת שקד, למנות ועדה שתעסוק שתדון בנושאים הבאים:

1. החשש ממתן הודאות שווא בחקירה, בעיקר בפני חוקרים ומדובבים.

2. החשש מטעויות אפשריות העלולות להיגרם בשל הסתמכות על ראיות מדעיות שגויות.

3. החשש מטעויות אפשריות העלולות להיגרם בשל הסתמכות על עדויות ראיה שגויות וזיהוי מוטעה.

לאור החששות האמורים, הוועדה מתבקשת לבחון את המנגנון הראוי לבירור טענות בדבר הרשעות שווא, לרבות בקשות למשפט חוזר, וככל שיימצא כי הדבר דרוש, את הכלים והדרכים שיש לפתח לאיתור של הרשעות שווא ולתיקונן, כדי שטענות להרשעות שווא יבחנו בצורה אפקטיבית, גם לאחר שפסק הדין הפך חלוט.

שרת המשפטים, איילת שקד, הסבירה, "לצד החובה להילחם בפשיעה הקיימת על המדינה מוטלת החובה להימנע מהרשעות שווא. העבריינים צריכים לשבת בכלא, לא מי שחף מפשע. כל הרשעת שווא היא כשל חמור של המערכת. בכל העולם הכירו בבעיה ומנסים לצמצמה. ועדת דנציגר היא חלק אחד מרפורמת ההליך ההוגן שעוסקת בזכויות חשודים, נאשמים ומורשעים. יחד אנחנו יוצרים מדיניות פלילית מתוקנת ומוסרית יותר".

"אני בטוחה שהוועדה תשכיל למצוא פתרונות הן על מנת למנוע את התופעה מראש, והן על מנת לטפל במקרים בהם הורשע אדם על לא עוול בכפו. אני מודה ליו"ר הוועדה השופט לשעבר יורם דנציגר, לסגנו ולכל חברי הוועדה על מוכנותם להתגייס למשימה", הוסיפה שקד.

יו"ר הוועדה השופט בדימוס יורם דנציגר, מסר "אני מודה לשרה על שראתה לנכון למנות אותי כיו"ר הוועדה. אני משוכנע שחבריי, פרופ׳ אורן גזל אייל (סגן יו"ר הוועדה), פרופ' דוד ליבאי ואנוכי, כמו גם שאר חברי הוועדה, מודעים לתפקיד החשוב שנטלנו על עצמנו".