היתמות לא פגה. שולי מועלם-רפאלי
היתמות לא פגה. שולי מועלם-רפאליצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת חוק של יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי, הקובעת שההגדרה מיהו יתום צה"ל לא תפוג לאחר גיל 21.

לפי המצב החוקי כיום, אדם מוגדר יתום צה"ל עד הגיעו לגיל 21, למעט מצבים מסוימים בהם הגיל גבוה יותר. הגדרה זו נעשתה בכדי להגדיר את הזכאות להטבות אשר רובן כלכליות.

אולם, הצמדת ההגדרה החוקית לסוגיית ההטבות הכלכליות יצרה מצב לפיו מי שאינו עונה לקריטריונים החוקיים, אינו מוכר על ידי המדינה כיתום צה"ל ובהתאם מודר מאירועים וטקסים, מה שאין כן לגבי יתומי צה"ל שהם מתחת לגיל 21 שמוזמנים להשתתף באירועים אלו.

כתוצאה מכך מודרים למעשה היתומים הבוגרים מתוך משפחת השכול. הצעת החוק שהגישה ח"כ מועלם רפאלי נועדה לתקן עיוות זה.

"בנות ובנים המאבדים את אביהם במהלך שירותו בצה"ל הם יתומים, והיתמות אינה פגה אף פעם, לא בגיל 21 ולא בגיל 30 או 50. המצב החוקי כיום המכיר ביתומי צה"ל כיתומים עד גיל 21 והוא עוול שיש לתקן".

"יתומי צה"ל הם חלק ממשפחת השכול, נושאים את אובדנם בכל שלב בחייהם, הם בוחרים בחיים משמעותיים והזיכרון של אביהם מלווה אותם בשמחות ובקשיים", אמרה מועלם.

נציין כי החוק מקודם יחד עם ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. יו"ר הארגון תמי שלח אמרה כי "מדובר כאן באיחוי של פצע רגשי עמוק. יתמות מהורה לא חולפת עם הזמן ולא יכולה להיות מוגדרת באופן בירוקרטי. הגיע הזמן לתקן את העיוות המוסרי שהוציא יתומי צה"ל רבים אל מחוץ למשפחת השכול".