קופצים ראש לשטח
קופצים ראש לשטחצילום: בי"ס שדה כפר עציון

בבית ספר שדה כפר עציון נערכים לחופש הגדול, וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מנהל בית הספר, ירון רוזנטל, המספר על קייטנות קיץ לנוער, מסעות נודדים ופעילויות נוספות שייתכן וינתקו את הנוער מהמסכים, גם בעידן המונדיאל.

"אנחנו מתכוננים להרבה מאוד פעילות בנחלי גוש עציון, במעיינות הרי ירושלים ופסגות של הר חברון. אנחנו מוציאים את הנוער מהמסכים למדורות, במקום שילון במלון שילונו במלון הכוכבים של הטבע, שיגלה פינות נסתרות. קיץ הוא תקופה טובה לחבר את הנוער הנפלא של הארץ למשעוליה. קייטנות ומסעות נודדים הן הדרך", אומר רוזנטל.

על רעיון המסעות הנודדים שהחלו לפני כעשור וזוכים לביקוש גובר, הוא מספר: "כל הסיפור התחיל כשאחד המדריכים הצעירים אמר לי שמה שקורה בחופש הגדול מאוד בעייתי. ילדים מסתובבים משועממים בקניונים בערים. בוא נעשה מסע נודד מגוש עיון לירושלים, יזיעו, יבשלו לבד, ירחצו במעיינות. התחלנו עם זה והמשכנו בפעילויות נוספות מתוך הבנת החשיבות של הדבר ויש לו ביקוש.

"מדובר בחוויות שנצרבות והולכות איתך לכל החיים. אין כמו טיול כדי ליצור קשרי חברות עם האנשים שאתה הולך איתם. אין כמו טיול כדי לגרום לסקרנות ולימוד על תקופת בר כוכבא מתוך הביקור במקום שבו התנהל המרד".

עוד מספר רוזנטל על קייטנת הישרדות של בית ספר שדה שלו, קייטנה בה לומדים לנווט, למצוא מים, להיזהר מבעלי חיים ארסיים ועוד, ומתוך כך "אתה מגלה שהניצוצות שבין העם לארץ מאוד בולטות ואנחנו מאוד שמחים שיש לנו את היכולת להוביל כל שנה כמה מאות בני נוער למסעות משמעותיים שמשנים את חייהם".

ואולי כל אותם מחנות וטיולים מיועדים למי שממילא לא מתעניין במסכים וממילא נמצא רובו וכולו בטיולים ובתנועות הנוער? "הדברים הם לא שחור ולבן", קובע רוזנטל. "ברור שילד שהוריו לא לקחו אותו לטיול מעולם, הטיול הראשון שיעשה הוא לא מסע של ארבעה ימים או קייטנת הישרדות, אבל רוב בני הנוער לא בקיצון הזה ולא בקיצון הזה. בחופש משעמם להם והם נצמדים למסכים כי אין פעילות אלטרנטיבית טובה יותר, ואנחנו פונים אליהם ואל הנוער שאובה לטייל וחונך על טיולים".

"מדובר בפתרון שהוא גם מאוד זול, אולי הזול ביותר, פחות מחמש מאות שקלים לארבעה ימים, והנוער יבוא מאחת הסיבות ויתאהב", הוא בטוח.

על ההתעניינות הגוברת במיזמים הוא מספר: "בשנה שעברה, שנת שיא, היו למעלה מחמש מאות בני נוער, חלק לארבעה ימים וחלק לחמישה ימים וחלק שלושה שבועות. השנה אנחנו עוברים בערך ב-15 אחוזים את קצב ההרשמה של השנה שעברה.

''אני חושב שנגיע לתוצאות טובות יותר בצורה משמעותית כי יש בשורה גדולה במחנות הללו, וכשאח אחד חוזר עם השיר הגדול הזה של הארץ בלב זה מדביק את המשפחה ואחרים מגיעים. מעניין לציין שלא רק דתיים ולא רק מההתיישבות מגיעים. יש הרבה מאוד מתל אביב וזה מה שמאוד משמח".

ומה על הסיכון והחשש מאזור גוש עציון? לא מרתיע את הציבור התל אביבי? "הסיכוי שיקרה משהו בתאונת דרכים בחופש הוא גדול יותר ממסע שמאושר על ידי משרד החינוך ומאובטח על ידי צה"ל. אנחנו מבינים שהיום יש להורים חששות ואנחנו נוקטים בכל אמצעי הבטיחות והביטחון. אנחנו מאוד מקפידים על כך ועושים רק דברים מאושרים".

רוצים לקבל פרטים? לחצו כאן