לונה פארק
לונה פארקISTOCK

החופש הגדול מתקרב ואיתו גם לא מעט סיכוני פגיעות של ילדים בקייטנות, טיולים וסתם ביומיום החופשי שבבית.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עורכת הדין נירית פליישמן, מומחית לדיני נזיקין, על היקף הביטוח שהילדים שלנו מבוטחים בימי החופש הגדול.

"לפי חוק לימוד חובה כל תלמיד הזכאי לחוק לימוד חובה זכאי לפוליסת ביטוח באחת החברות המוכרות", אומרת עו"ד פליישמן ומציינת כי הביטוח חל "לאורך כל ימות השנה 24 שעות ללא קשר אן התאונה במסגרת בית הספר או מחוצה לה, גם אם נפגעו אחר הצהריים זכאים לפיצוי, גם בחופש הגדול, גם בטיול עם ההורים, אפילו בחו"ל".

על דבריה אלה נשאלה עו"ד פליישמן אם הביטוח המשולם לתנועות הנוער על פעילות בחופש הגדול אינו מהווה למעשה כפל ביטוח, שהרי לכאורה הילדים אמורים להיות מבוטחים גם על פגיעות שעלולות להתרחש בטיולים, מסעות, מחנות או כל פעילות אחרת בחופש הגדול.

פליישמן משיבה ומציינת כי לפוליסה לה אחראי משרד החינוך ישנם חריגים. "בפוליסת תאונות תלמידים לא צריך להוכיח מי אשם בתאונה אבל הפוליסה מוגבלת בסכום פיצוי. היא מוגבלת גם בכך שמתחת לחמישה אחוזי נכות לא מזכה בפיצוי. הפוליסה של תנועות הנוער מאפשרות תביעה על תאונות אישיות, ניתן לתבוע את פוליסת תנועות הנוער על פי שאלת החבות התלויה בסיבה לנזק ואז סכום הפיצוי יהיה גבוה בהרבה מפוליסת תאונות תלמידים".

"פוליסת תלמידים לא תכלול פיצוי על צלקת, אבל בתנועת הנוער אם תהיה רשלנות הוא יפוצה", אומרת פליישמן ומציינת כי רבים אינם מודעים כלל ועיקר להיקף הפוליסה של תאונות תלמידים, ומבחינת חברות הביטוח נוח להן שהציבור אינו מודע לזכויותיו ואינו דורש אותן.

באשר לאופן קבלת הפיצוי מציינת פליישמן כי גם אם על פניו נראה שההליך פשוט הרי שנכון וראוי להיוועץ בעורך דין. חברות הביטוח מבקשות למזער את סכומי התשלומים שיושתו עליהן בתואנות שונות ובהגדרת מצבו של הנפגע כנפגע שלא לצמיתות וכיוצא באלה הגדרות שממזערות את סכום הפיצוי. על מנת להתמודד עם טיעונים שכאלה נכון להגיע עם ייעוץ משפטי, וזאת לבד מהצורך בהדרכה אודות המסמכים הנדרשים בכל תביעה ותביעה.