על סף מלחמת אזרחים. ניקרגואה
על סף מלחמת אזרחים. ניקרגואהצילום: משה שי, פלאש 90

למעלה ממאה וחמישים בני אדם מצאו את מותם במהלך השבועות האחרונים בניקראגווה, שם גואה האלימות סביב ההתקוממות העממית נגד הנשיא אורטגה. מעשי הזוועה ברחובות בירת ניקראגווה הגיעו אתמול להצתתו של בניין ובו שישה בני אדם, בהם שני ילדים, שנשרפו חיים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חוקר תנועות המחאה ד״ר דורון שולצינר, ראש החוג לפוליטיקה ותקשורת במכללה האקדמית הדסה י-ם, על נסיבות הסערה במדינה ועל הסיכוי להחלפתו של אורטגה שכנראה לא בוחל באמצעים כדי לאכוף את שלטונו.

"הטריגר המרכזי למהומות הוא מדיניות של קיצוץ בפנסיות שיקבלו האזרחים ומצד שני העלאה בפרמיות שהאזרחים אמורים לשלם. כלומר לשלם יותר ולקבל פחות. זה הוציא קבוצות של אנשים מבוגרים בליווי צעירים לרחובות. תנועות נוער שמזוהות עם הנשיא פתחו באלימות כלפי אותם אנשים מבוגרים, היכו אותם מכות רצח וכמה המפגינים נהרגו. התמונות והזעם המוסרי כתוצאה מאותו אירוע הצית את המחאה", מסביר ד"ר שולצינר.

"גם כשהנשיא ביטל את אותה תכנית זה לא שינה את המצב. המחאות והאלימות שמתקרבת למלחמת אזרחים הלכה והתעצמה", אומר שולצינגר ומציין כי אורטגה לא רק דואג לקחת מאזרחיו אלא גם לקחת לעצמו: "זה תסמין ידוע של משטרים אוטוריטריים באופן כללי ומשטרים כאלה של מפלגה אחת שמתדרדרים מדמוקרטיה למשטר שאינו דמוקרטי".

"אורטגה נבחר ב2006-7 והפך את השלטון לשלטון של אדם אחד, והשחיתות היא חלק בלתי נפרד מהדברים. בין השאר מדובר במינוי מקורבים עד כדי מינוי של אשתו לסגנית הנשיא. האזרחים בניקראגווה מבינים את הדברים כך שאשתו היא המתנהלת את המדינה ולא הנשיא עצמו. מקורבים וקרובים מקבלים ממנעמי השלטון כשאזרחים מרוויחים דולר או חצי דולר ליום, שזה הרבה פחות מרמת העוני שקבע האו"ם. הם הפכו את המנון המפלגה להמנון ששרים בבתי הספר בבוקר, במעברי הגבול יש את דגל המדינה אבל בגדול יותר את דגל המפלגה. אורטגה ביטל את הגבלות הכהונה שהיו בחוקה. אזרחים איבדו את מעט הדמוקרטיה שהייתה להם ויום אחד התעוררו למשטר רודני ששולט בתקשורת בצורה מלאה ומציאות שבה אם אתה לא איש מפלגה לא תהיה עובד מדינה. זה הפך לשלטון של מפלגה אחת ופקעה סבלנותם של האזרחים".

על הסיכוי להצלחת מחאת האזרחים אומר ד"ר שולצינגר כי דווקא קיים סיכוי כזה: "סיכוי יש ואפילו סיכוי טוב כי השלטון בנקודת שפל בכל הזמנים. השלטון לא שולט בחלקים גדולים של ניקראגווה. בחלק מהמקומות והערים נציגי המשטר לא יכולים להיכנס. מי ששולט אלו אזרחים או כנופיות אלימות. הנשיא איבד את מראית העין של הלגיטימיות שהייתה לו, והוא נאלץ לקיים מו"מ עם גורמי אופוזיציה כבר פעמיים כאשר המפגינים מקצינים את הדרישות שלהם, ואם לפני חודש או חודשיים היו מסתפקים בהקדמה של הבחירות, הרי שכעת הם רואים בו רוצח ולא מוכנים שהוא יישאר ולו דקה אחת. זו מציאות דומה למה שהיה בתקופת מובארק באביב הערבי כשאמר שלא ירוץ לכהונה נוספת, שהוא מפטר את הממשלה, שלא יעביר כהונה לבנו וכו' אבל הכול לא עזר והוא נתפס על ידי הצבא ונכלא, ורק זה נחשב על ידי המפגינים כניצחון".

"יש כעת סבב שיחות ומדברים על בחירות במרץ 2019. לא בטוח שהמפגינים יסכימו לכך", מוסיף שולצינר הרואה במשבר הנוכחי מסוג המשברים שבדרך כלל מביאים לנפילת שלטון. "האליטה מתנערת מהמנהיג כדי שלא ליפול אתו".

על שתיקת העולם לנוכח המתרחש בניקראגווה אומר שולצינר: "אין כמעט שיח בעולם מסביב למה שקורה שם. אין עניין כי זו מדינת עולם שלישי שאינה מעניינת, מדינה כושלת ממרכז אמריקה. אין על זה סיקור בתקשורת העולמית, זה לא תופס תשומת לב בינלאומית ולכן זה לא מביא ללחץ בעולם, למעט לחץ של איגוד המדינות הלטיניות של מרכז דרום אמריקה. בעקבות הלחץ הזה הנשיא אולץ לקבל פקחים בינלאומיים של ועדת חקירה בלתי תלויה. הפקחים הלו בודקים את המיתות המשונות שבהם הומתו מפגינים".

"מה שיכריע זה היכולת של האזרחים להביא לשיתוק, לחסום צירים לאורך זמן ולהביא את האליטות שתמכו בנשיא להפנות לו את הגב ולהגיד לו שאין להם כוונה ליפול יחד אתו וכדי להציל את עורם הם מעדיפים שהוא יילך והם ישרדו".

"חלק מכוחות המשטרה הפסיקו לציית לנשיא וחלק אחר עדיין נאמנים. הפחד שלהם הוא שאם האופוזיציה תנצח יבואו איתם חשבון על מעשי העבר, ישפטו אותם ומצבם יהיה רע יותר. הם גם רואים שיש מפגינים אלימים, מה שאף פעם לא מעודד את כוחות הביטחון להוריד את נשקם, אבל אם ירגישו שמובטחת להם חנינה על מעשי העבר זה עשוי לתמרץ אותם להגיע להעברת המשטר. קשה לנבא אם זה מה שיקרה כעת".

שולצינר מציין כי כוחות הביטחון נשחקים לנוכח התעמתות עם אזרחים. "לא פעם חלקם מתמודדים עם קרובים ובני משפחה שנמצאים מהצד השני. ניקראגוה על סיפה של מלחמת אזרחים שיכולה להתפרץ בכל רגע".

ומה באשר לחלופה? מי עשוי לתפוס את השלטון אם הנשיא הנוכחי אכן ייעלם מהמפה? "הגוף שמקיים מו"מ עם השלטון ומוכר כמייצג את העם זה ארגון הסטודנטים, והם בהחלט מדברים לא רק על החלפת הנשיא אלא על חזון דמוקרטי כללי יותר, החזרת החוקה כולל קציבת כהונה וכיו"ב. הדברים בכל אופן יהיו תלויים בבחירות שקשה לצפות מה יהיה בהם".