נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: רויטרס

שר החינוך והתפוצות נפתלי בנט, התייצב היום (שני) במליאת הכנסת ל"שעת שאלות", והשיב לשאלות חברי הכנסת ללא הכנה מראש.

שעת השאלות היא כלי פרלמנטרי חדש שהוכנס במהלך כהונתה של הכנסת ה-20, במטרה לאפשר לאופוזיציה להעלות נושאים במליאה באופן ישיר אל מול שרי הממשלה.

מסגרת הזמן לכל שאלה היא שתי דקות, ולכל תשובה לא יותר משלוש דקות, ולחברי האופוזיציה יש יתרון במספר השאלות – לפחות שלושה רבעים מהשואלים יהיו מהאופוזיציה.

ח"כ קארין אלהרר הזכירה את מותה של הפעוטה יסמין וינטה בשבוע שעבר ושאלה על יכולת השר להעביר את הנושא למשרד החינוך.

השר בנט השיב, "אני חושב שכל העסק הזה צריך לעבור למערכת החינוך. נדמה לי שאני השר היחיד, בוודאי בעשורים האחרונים, שהיה גם שר כלכלה וגם שר חינוך. ככזה, אני יכול להכריע שחינוך צריך להיות תחת משרד החינוך. הילדים האלה הם בגיל הכי רגיש שקיים. אני גם לא רוצה אבל לומר שכזה דבר לעולם לא יכול לקרות במשרד החינוך. היו דברים מעולם, אבל כן - יותר הכשרה, יותר פיקוח, יותר סדר, בהחלט מצמצם דרמטית את הסבירות לדבר כזה".

ח"כ עליזה לביא ביקשה לשמוע מה עמדתו של בנט לא על מסקנות הדו"ח של משה ניסים בעניין הגיור, ועל עמדת הבית היהודי ביחס לדו"ח.

השר ענה לה כי לא בטוח שסיעתו תגבש עמדה אחידה בסוגיה. "אני פועל איפה שאפשר להביא הישגים. אנחנו מכירים את הרכב הממשלה. זה שאני אכריז הכרזות בומבסטיות לא יקדם בכלום. אנחנו צריכים לפעול במסגרת האפקטיבי והאפשרי".

"אנחנו הולכים לערוך בסיעה דיון ויום מיוחד בעניין הזה, לשמוע את כל העמדות, לנסות לגבש עמדה סיעתית. אני לא משוכנע שנצליח, דרך אגב. יכול להיות שנשמור את חופש ההצבעה לכל אדם ואדם, כי זה לא סוד, בתוך המפלגה יש דעות שונות. בעניין הזה בהחלט עלולות להיות מחלוקות, וזה לגיטימי", הוסיף בנט.

ח"כ אכרם חסון שאל על מקומה של ההיסטוריה של העדה הדרוזית והעדה צ'רקסית בחומרי הלימוד של מערכת החינוך.

שר החינוך ענה, "אני רוצה לומר שהקשר שלנו עם העדה הוא קשר מאוד עמוק ויציב. אני פה רוצה להודיע שלראשונה בבחינות הבגרות, אנחנו מכניסים פרק על הברית שבין הדרוזים והצ'רקסים לבין היישוב היהודי. בחטיבה העליונה יעודכן הפרק שעוסק במלחמת העצמאות; בכיתות ט' ייבנו יחידות לימוד חדשות ומספר שיעורים יוקדשו לקשר שבין החברה הדרוזית והצ'רקסית לבין היישוב היהודי בתקופת המנדט במאבק על הקמת המדינה. בעצם במילים אחרות אני יכול לבשר פה מעל הדוכן שלראשונה בתולדות מערכת החינוך בישראל ברית האחים תיכנס לבחינות הבגרות החיצוניות בהיסטוריה, ולכן תיכנס באופן אמיתי לחומרי הלימוד".