דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

על פי דיווח בכתב העת "ניו יורקר", ישראל החתימה את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על מכתב התחייבות לשמור על סודיות הנשק הגרעיני שלה, בסמוך לכניסתו לבית הלבן.

על פי הדיווח, משלחת של פקידים ישראלים בראשות השגריר בוושינגטון, רון דרמר, ביקרה בבית הלבן ב-13 בפברואר, 2017, כשלושה שבועות לאחר השבעתו של טראמפ. בראש סדר היום, מבחינת הישראלים, היתה הבקשה שטראמפ יחתום על מכתב סודי לגבי מה "הארסנל הגרעיני הבלתי מוצהר של ישראל".

ממשלים קודמים, מאז ביל קלינטון, חתמו על מכתבים מעין אלו לבקשת ישראל, אך האמריקנים – כך טוען ה"ניו יורקר" – לא ידעו כלל מקיומם של מכתבים אלו והדרישה יצרה מתיחות בין המשלחת הישראלית לאנשי הבית הלבן, שהרגישו כאילו הישראלים אומרים להם מה לעשות.

התגובה הראשונית של הבית הלבן היתה לומר לישראלים שהם זקוקים ליותר זמן. בכירים בבית הלבן התלוננו על כך שדרמר "התנהג כאילו הבית הלבן שייך לו", לפי הדיווח. בסופו של דבר ח תם טראמפ על המכתב.

הניו יורקר סיפר שהגירסה המקורית של המכתב נוסחה כחלק מהסכמתה של ישאל להשתתפות בוועידת וויי, ב-1998, אשר הולידה את הסכם חברון. באותו מכתב נאמר שארה"ב לא תנסה בעתיד, במסגר של הסכמים להגבלת נשק גרעיני, לפגוע ביכולת ההרתעה של ישראל. בהמשך "הכניסה" ישראל למכתב ניסוח ממנו עולה שישראל "תגן על עצמה, בכוחות עצמה" ולפיכך לא תראה בנשק הגרעיני של ארה"ב תחליף לנשק ישראלי.