ראש המנהל האזרחי: אין לנו יכולת אכיפה

ועדת המשנה לענייני יו"ש בראשות ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) דנה בגניבות המים מצד ערביי יהודה ושומרון, גניבות שפוגעות בחקלאות וגורמות למחסור חמור במים בקרב האוכלוסייה היהודית, בעיקר בחודשי הקיץ.

ראש המנהל האזרחי תא''ל אחוות בן חור אמר בדיון כי "הסיבה לגניבות המים היא קוקטייל של דברים. יש מחסור של מים בתקופות מסוימות, חקלאים פלסטינים שמשתוללים בכמויות מים שהם לא משלמים.

"כל הגניבות מים הן לצרכי חקלאות. הקושי הגדול הוא יכולת ההרתעה שלנו שהיא כמעט אפסית. בסוף אני לא מכיר שיש מישהו שנכנס לבית סוהר כי הוא גנב מים. אנחנו מנתקים ולמחרת הם מחברים שוב. אין לנו משאבים לנושא אכיפת המים".

תא''ל בן חור סיפר כי יש שינוי דרמטי בכל התפיסה של סוגיית המים ביו"ש. ''יש תכנית אב ל-2020 – 2040 ליהודה ושומרון, ותכנית נוספת לבקעת הירדן. נתנו דחיפה לכל ענייני המתקנים ביהודה ושומרון. אנחנו עומדים לתקן, לעדכן ולקדוח מחדש את המתקנים. אנו בונים צנרת גדולה כחלק מתכנית אב גדולה. הצנרת תעבור בציר 5 ובציר 55. אנחנו מגדילים במיליוני קו"ב את האספקה ליהודה ושומרון. והקיץ הזה נראה הרבה יותר טוב מהעונות הקודמות''.

נציג חברת מקורות דיווח לוועדה כי 9 מיליון קו"ב מים נגנבו בשנה האחרונה ביהודה ושומרון, מרביתם בשטח C ומתבצעת על ידי חקלאים פלסטינים. הנציג פירט כי בבקעה נגנבו 3 מיליון קו"ב, בחוצה שומרון עוד מיליון וחצי קו"ב ובקריית ארבע כמעט 2 מיליון קו"ב.

קמ"ט מים במנהל האזרחי אמר בדיון, "עשינו 500 ניתוקים רק בשנה האחרונה. גניבות המים בבקעת הירדן עדיין בבעיה, ובקרוב יתחילו להקים את עוקף ברדלה למניעת הגניבות. הסתיים כעת הרמדאן, ונכנסנו לפעילות אכיפה גדולה בברדלה".

נציג המשטרה אמר בדיון, "הוגשו מספר כתבי אישום, אבל הם עדיין לא הבשילו. אנחנו עורכים חקירות ומנסים להתקדם לכיוון העמדה לדין".

יו"ר הועדה, ח"כ מוטי יוגב, הדגיש "אנחנו הולכים סחור סחור. אני מבקש להבין מה מונע להתקדם עם האכיפה. אלו תיקוני חקיקה צריכים? אלו תקנים חסר? אי אפשר לתת למצב הזה להמשיך, זו בעיה אסטרטגית במדינת יו"ש".

יוגב הוסיף, "הוועדה שמחה לשמוע על השינויים שמתקדמים בראשות שר התשתיות, שר הביטחון, מקורות, המנהל האזרחי ורשות המים. אני שמח על תכניות האב, על שינוי הגישה. אנחנו נמשיך לעקוב באופן סדיר על התקדמות התכנון והביצוע, וכן על ביצוע האכיפה", הבטיח.