להתחבר למורשת
להתחבר למורשתצילום: דובר צה"ל

מנקודת המבט של ימינו, בתור אזרחים שגדלו ואולי אף נולדו בישראל, קשה לדמיין את ימיה הראשונים של המדינה ואת חוסר הוודאות בנוגע להמשך קיומה.

לפני 70 שנה היתה המדינה בעיצומה של מלחמת קיום שאת תוצאותיה איש לא ידע לחזות מראש. כשבועיים לאחר קום המדינה, תוך קרבות מלחמת העצמאות, הוקם צבא ההגנה לישראל ואיתו 12 חטיבות התש״ח, חטיבות שפועלות עד לימינו.

בצה''ל הצדיעו היום (שלישי) לחטיבות הללו, והוקירו תודה ללוחמי ולחטיבות התש"ח, אשר בזכותם מדינת ישראל וצה"ל חוגגים 70 שנה. מתוך 12 חטיבות התש״ח, 9 שייכות לפיקוד הצפון ולכן הפיקוד מניע ומוביל את האירוע.

״היוזמה הזו החלה בעקבות ציון 70 שנה להקמת צה״ל ומדינת ישראל. בחרנו להקדיש רגע לטובת אותן 12 חטיבות שמציינות גם הן 70 שנה״, מסבירה רס״ן אלה מעוז, קצינת החינוך של פיקוד הצפון, ״חטיבות אלו לחמו במלחמת העצמאות בכל רחבי הארץ מהצפון לדרום. מדובר באירוע בו כל תשומת הלב תופנה אליהן״.

חטיבות התש״ח ממשיכות לפעול גם היום בצורות שונות, חלקן כחטיבות סדירות (כמו חטיבת גולני, גבעתי וחטיבה 7) וחלקן כחטיבות מילואים (כדוגמת חטיבת אלכסנדרוני, כרמלי וחטיבת הזקן). הן עברו שינויים רבים לאורך השנים ונוספו אליהן חטיבות רבות, אך גרעין הערכים והמוטיבציה הרבה של הלוחמים נשארו כשהיו.

במהלך יום חטיבות התש״ח נערכו סיורים ברחבי הארץ בעקבות קרבות התש"ח המיתולוגיים של החטיבות. ״כל חטיבה בחרה מספר קרבות משמעותיים בהם השתתפה ואתרי מורשת מרכזיים והתמקדה בהם לאורך הסיור״, ממשיכה אלה, ״אל היום הגיעו מפקדי החטיבות כיום ולוחמי התש״ח שהצלחנו לאתר. בנוסף הצטרפו בני נוער ממכינות קדם צבאיות, בשבילם זו היתה הזדמנות להשתתף באירוע משמעותי וללמוד״.

לוחמי התש"ח, לוחמים אשר היו חלק מהחטיבות מרגע הקמתם ולחמו בגבורה בקרבות מלחמת העצמאות סיפרו על הקרבות מתוך נקודת מבטם האישית ושתפו בזכירונות ובחוויות.

הסיורים התרחשו במקומות רבים ברחבי הארץ. חטיבת הזקן, חטיבת השריון הראשונה בצה״ל, ביקרה באנדרטת החטיבה בלטרון ומשם המשיכה לאתרי מורשת נוספים, חטיבת יפתח החלה את יומה בפאנל לוחמי תש״ח בקיבוץ יפתח שבגליל העליון, חטיבת עודד ערכה סיור ברמת הגולן שכלל סקירה היסטורית על הגזרה, חטיבת אלכסנדרוני יצאה לסיור רכוב בנתיבי הקרבות בטנטורה וקאקון, חטיבת עציון התעמקה בקרבות בהם היא השתתפה באזור גוש עציון, גדודי חטיבת כרמלי המיתולוגית התפצלו בין נקודות מורשת רבות ומפקדי חטיבת קרייתי קבלו סקירה על הקרבות במרכז הארץ.

בהמשך הערב, תתקיים עצרת מרכזית באמפיתאטרון קיסריה, בראשות מפקד פיקוד הצפון, האלוף יואל סטריק ומפקד הגיס הצפוני, האלוף אמיר ברעם. העצרת תהווה את שיא יום חטיבות התש"ח ותחתום את כלל חגיגות 70 השנה לצה"ל.

״העיסוק במורשת הוא ללא ספק הדבר הכי חשוב״, מדגישה רס״ן מעוז, ״בנקודת הזמן הזו לפעמים שוכחים לעצור ולהיזכר עד כמה ערכית נקודת הפתיחה שלנו ועד כמה חדורי מטרה היו מקימי המדינה שהתגייסו כולם ופעלו למען המטרה המשותפת. זאת הזדמנות לחבר אנשים למורשת, אי אפשר להישאר אדיש לאירוע כזה.

"לפרוייקט קראנו 'בדרכם של ענקים', כי עליהם, על לוחמי התש״ח, מתבססת המדינה שלנו. החשיבות של האירוע הזה היא עצומה, הוא נועד לחזק את לוחמי העבר וגם את הלוחמים של היום ולהזכיר שהעשייה היתה חשובה פעם והיא חשובה עד היום״.

צילום: דובר צה"ל