פינוי חיילים פצועים, ארכיון
פינוי חיילים פצועים, ארכיוןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

פיתוח ישראלי חדש יסייע להציל חיים של חיילים פצועים וייכנס לשימוש בקרוב בחטיבות החוד של חיל היבשה.

מדובר בשעון המכיל סנסורים שונים ויתעד בזמן אמת את המידע הרפואי שמקבל חייל פצוע בשטח. מידע כמו דופק, לחץ דם, רוויון החמצן בדם וקצב הנשימה. כמו כן יתועדו הטיפולים שקיבל החייל הפצוע בשטח, כך מדווח "ישראל היום".

הפיתוח, שמכונה בחיל הרפואה "הצמיד הרפואי הדיגיטלי" נותן לחובש או לפרמדיק המטפל בשטח את כל המידע הרפואי, מבלי שיצטרך לעסוק במדידה ובניטור, ומסייע במתארים קשים כמו טיפול תחת אש או בחשיכה.

השעון או הצמיד, שיולבש על כל פצוע קשה, ישדר את תמונת המצב גם לחמ"ל של חיל רפואה כך שרופאים ומפקדים יוכלו להיעזר בנתונים כדי לקבל החלטה לגבי דחיפות הפינוי ובאילו אמצעי פינוי להיעזר (מסוק או אמבולנס) וגם יוכלו לייעץ לגורמים המטפלים בשטח בזמן אמת.

גם הטיפול שיקבל הפצוע בשטח כמו הכנסת עירוי, טיפול בתרופות או חוסם עורקים יתועד בזמן אמת. על כל ציוד רפואי צבאי ישנו ברקוד שייסרק על ידי השעון. כך החמ"ל של חיל הרפואה יקבל את הנתונים בזמן אמת וכשהפצוע יגיע לבית חולים יוכל הצוות הרפואי לקבל מייד את כל הנתונים. השעון הוא פיתוח כחול לבן שמשותף לטכניון, חיל הרפואה, החטיבה הטכנולוגית וזרוע היבשה.

עוד נאמר בדיווח כי בעתיד הכוונה היא להפוך את השעון למדבקה, כך שניתן יהיה להצמיד אותה לכל חלק בגוף ולא רק ליד. אפשרות עתידית נוספת היא שהמידע ישודר גם לחדרי הטראומה בבתי החולים שאליהם יפונו החיילים.