בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: הלל מאיר/TPS

ח"כ בצלאל סמוטריץ' שיגר הבוקר (חמישי) מכתב חריף ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בעקבות ביטול אירוע של תנועת חב"ד שהיה אמור להתקיים בתל אביב.

במכתב מאשים סמוטריץ' את מנדלבליט כי עמדתם של בכירי מערך יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, הכפופים לו, היא "רוח המפקד" שמאחורי ההחלטה של העירייה לבטל את האירוע.

"עמדת עיריית תל אביב, כפי שהיא עולה מהחלטתה בשימוע שנערך למארגני האירוע, נסמכת כולה על עמדתה המשפטית של הגב' זילבר כפי שהיא באה לידי ביטוי בדו"ח הצוות המשרדי שהיא הובילה. כך שלמעשה 'רוח המפקד' שממשיכה לצאת מלשכתך הנה כי כל הפרדה מגדרית עולה כדי הדרת נשים אסורה וכי אסור לקיים אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי", טוען סמוטריץ'.

סמוטריץ' מוסיף ותוקף את עמדתו של היועמ"ש עצמו, לפיה ההחלטה בנושא מסורה לכל רשות מקומית, "מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, והן את הוראותיו המפורשות של חוק איסור הפליה במוצרים".

לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

בהמשכו של המכתב טוען סמוטריץ' כי מדובר בחלק ממגמה רחבה יותר, וכי בסוגיות רבות עמדת היועץ המשפטי לממשלה נקבעת בהתאם לחשש מ"נחת מקלדותיהן" של ארגוני הנשים.

"יש לי הערכה רבה אליך אבל קשה לי לברוח מהתחושה שאתה פשוט חושש להתעמת עם ארגוני הנשים הקולניים ו'להיכנס לפיהם ולמקלדותיהם', ועל כן, בסוג של ניסיון לברוח מהכרעה, השארת את העניין להחלטת כל רשות ורשות. כאמור לעיל, אם העמדה הזו שלך הייתה מגיעה עם ביטול ההנחיות הרדיקליות וחסרות הבסיס המשפטי של הגב' זילבר ניתן היה עוד איך שהוא לקבל זאת. אולם כאשר אתה משאיר את הנחיותיה הקיצוניות והאלימות של הגב' זילבר על כנן ומסרב להביע עמדה מאוזנת וחוקתית וכביכול משאיר את ההכרעה בידי כל ראש רשות התוצאה הנה בלתי מתקבלת על הדעת", קובע סמוטריץ'.

לקראת סיום מכתבו מבהיר סמוטריץ' כי החלטת עיריית תל אביב מהווה פגיעה בזכויות החוקתיות של מארגני האירוע ולכן על היועמ"ש להנחות מיידית את העירייה לבטל את ההחלטה, "מרגע שחוק איסור הפליה אינו אוסר את קיומו של אירוע בהפרדה מגדרית, אזי למארגניו ולמשתתפיו זכות חוקתית קנויה לקיימו בהתאם לאמונתם ויש לראות בכך חלק מחופש הביטוי הגרעיני שלהם להביא לידי ביטוי במרחב הציבורי את אמונתם. עוד יש לראות בכך חלק מזכות היסוד החוקתית שלהם לכבוד, לאוטונומיה ולחופש דת. אשר על כן, אבקשך להורות לאלתר לעיריית תל אביב כי האיסור הגורף שהיא מטילה על קיומם של אירועים בהפרדה מגדרית הינו בלתי חוקתי וכי אין בסמכותם למנוע את קיומו של אירוע "משיח בכיכר", שאישור לקיומו התקבל כדת וכדין מאת העירייה חודשים רבים קודם לכן".