דניאל טרגרמן הי"ד.
דניאל טרגרמן הי"ד.באדיבות המשפחה

אז יש דיבורים על מבצע חדש נגד עזה. כרגע זה נראה יותר כמו איומי סרק, הפרחת בלון עם הכתובת "תחזיקו אותנו", מאשר איומים ממשיים.

אנחנו זוכרים היטב את חוסר הרצון המוחלט שבו נגררה ממשלת נתניהו למבצע "צוק איתן". מאוד לא רצינו לפעול, וחוסר הרצון, כך נדמה, הוליד מנגנון הדחקה שפעל חזק מאוד בקבינט – עד כדי התעלמות מאיום המנהרות.

רק השגחה עליונה, מזל או נפתלי בנט – או שילוב בין הנ"ל – מנעו פיגוע זוועתי באחד מקיבוצי העוטף.

המבצע עצמו התנהל לפי העיקרון שחיי העזתים חשובים יותר מחייהם של חיילי צה"ל, וגם מחייהם של תושבי הדרום בכלל ועוטף עזה בפרט.

זכור לנו הילד החמוד מאין כמותו, דניאל טרגרמן בן הארבע, שהוריו האמינו לרמטכ"ל בני גנץ, שטען במהלך המבצע שהסכנה חלפה והכלניות כבר שבות לפרוח ביישובי העוטף. הם חזרו לקיבוץ שלהם, והקיבוץ טווח ע"י מרגמות של האויב.

לפי הדיווחים מאותה תקופה, צה"ל ידע בדיוק היכן ממוקמים הקנים שירו על נח"ל עוז אבל החליט שלא לפגוע בהם, מחשש לפגיעה ב"חפים מפשע" בצד העזתי. לדניאל הקטן לא היה סיכוי. המרגמה קטלה אותו והוא איננו כאן עמנו. אילו מנהיגינו היו שמים את חייו בסדר עדיפות גבוה מזה של העזתים, ואילמלי שגו באשליות על כלניות והפעילו מיני הדחקות, דניאל היה היום בן שמונה.

אני מבין שיש אילוצים בינלאומיים וכו'. גם בהחלטה שלא להנחית על האויב מכת מנע עם פרוץ מלחמת יום כיפור היו אילוצים, ובעיקר היו אינסטינקטים של יהודים גלותיים, שלא נעלמים – כך התברר – בדור אחד או שניים של קיום ריבוני. וכך איבדנו אלפי בנים, נכדים, אחים ואבות. הטובים שבגברים.

יש לי בקשה אחת לשר ארדן וליתר שרי הממשלה, ובעיקר לאיש המבריק, הכריזמטי, המוכשר וברוך המזל מאין כמותו – והדברים לא נאמרים בקמצוץ של סרקזם – שעומד בראשם. תעשו לנו טובה. אם באמת יגיעו מים עד נפש ותחליטו לצאת למבצע, תעשו את העבודה כמו שצריך.

שמרו את כל אכזריותכם לאויב, כולל ה"חפים מפשע" שלו. שמרו את חמלתכם לחיילינו ולתושבי הדרום, ובמיוחד לילדים של עוטף עזה.

צאו למבצע קטלני, ובצעו אותו כמו גברים: בזעם קדוש של מי ששמגינים על אזרחי ישראל מפני אויב מתועב, ובחוסר התחשבות מוחלט באוכלוסיית האויב, שאינה אלא נשק בידיו המטונפות.