הרב אורי בצלאל פישר
הרב אורי בצלאל פישרצילום: עצמי

בגיליון 797 הועלתה בטורו של יאיר שרקי ביקורת על התמודדות הרבנים הראשיים לישראל והחרדים עם חוק הגיור החדש והכותב העלה כמה טענות.

ראשית עליי להעיר נקודה בסיסית שרלוונטית לגבי רבים בציבור הדתי-לאומי וגם בציבור הכללי - בענייני הלכה ובפסיקתה צריכים לדון תלמידי חכמים גדולי הדור, ולא כל אחד יכול לפסוק בענייני הלכה. אי אפשר להביע דעה ולומר שכך היא ההלכה, ואפשר להקל שהרי יש רב אחר שמקל בדבר. אולי יש פוסקים רבים שחולקים על דבריו ואינם נוקטים כדעתו?

פרט לכך, הועלו נתונים מבהילים לפיהם בישראל יש לפחות 400 אלף "חסרי סיווג דת", ומספרם הולך וגדל עם לידתם של כ‑5,000 צאצאים חדשים בכל שנה, ובמקביל עלייתם של 6,000 עולים שאינם יהודים מדי שנה, ואף נטען כי בין חמישה לעשרה אחוזים מהנישואין בישראל על פי ההערכות הם נישואי תערובת.

נראה לי שיש כאן קצת הגזמה. האחוז של נוצרים לא ערבים מכלל האוכלוסייה היהודית הוא פחות משבעה אחוזים. לכן לא יכול להיות שיש עשרה אחוזי נישואי תערובת מתוך האוכלוסייה הזאת. יכול להיות שזה כולל את נישואי התערובת עם הערבים, והדיון כאן אינו קשור לעניין הערבים. נוסף על כך, הרי אי אפשר להתחתן בארץ נישואי תערובת, צריך לצאת לחוץ לארץ. וקשה ביותר לומר שיש עשרה אחוזים שנישאים בחוץ לארץ. אפילו הנתון של חמישה אחוזים נראה לי שאינו מסתבר.

עוד נעיר שמדובר ב-400 אלף איש, גברים ונשים, כשמבחינה הלכתית גבר שנושא אישה יהודייה, הילד הוא יהודי. ואם כן, דווקא אם נשים אלו יתחתנו עם יהודים, מספר הגויים יצטמצם. בוודאי אנחנו לא רוצים נישואי תערובת, אבל גוי שנושא יהודייה בסופו של דבריו יהיו ילדיו יהודים. נוסיף לכך את העובדה שבקרב עולי ברית המועצות הילודה פחותה בהרבה מהמקובל באוכלוסייה היהודית בארץ, ונבין שהמציאות פחות מפחידה מהאופן שבו היא מצוירת.

ככלל, נראה שאנשים חושבים שהגיור הוא קסם, שפשוט הגוי נימול וטובל והופך להיות יהודי, ולא מבינים שמדובר בקבלת תורה ומצוות, ועולים אלה אינם רוצים לשמור תורה ומצוות. אין פתרון בכך שמגיירים מישהו ואומרים שהוא יהודי, כשאינו יהודי מבחינה הלכתית. יש כללי פסיקה שעל פיהם פוסקים את ההלכה, ואם אנחנו מגיירים גוי אחד שלא בדרך ההלכתית, הוא נשאר בגויותו רק עם תעודת גיור.

הפעילות להתמודדות עם הנושא צריכה לעבוד בכמה מהלכים. ברמה הפרקטית צריך שלא להביא לישראל עולים שאינם יהודים, אלא אם כן עברו גיור כהלכה. שנית, צריך להעביר חוק שיכיר רק בגיורים של הרבנות הראשית לישראל.

ברמה הרעיונית צריך לעסוק בחינוך הדור, בעיקר אצל עולי ברית המועצות. צריך לקרבם ליהדות ולהביאם לידי גיור כדת וכדין. ובכלל יש צורך מעמיק לחינוך נכון ואמיתי בכלל האוכלוסייה. להדגיש וללמד את חשיבותו של עם ישראל, ובכך ללמד על הנוראות של נישואי תערובת. ככל שאנחנו מקילים ומרבים את הגרים שאינם מתגיירים לשם שמיים ומקבלים עליהם תורה ומצוות כראוי, אנו מגדילים את הבעיה. אנחנו רק מוסיפים ומלמדים שאין שום שינוי בין היהודי ובין הגוי, ולכן אין שום סיבה שלא להינשא לגוי. אם היהודי אינו צריך לשמור תורה ומצוות, שהרי אפשר להתגייר בלי שמירת תורה ומצוות, הרי מה החילוק בין היהודי לגוי? בכך אנו אומרים למעשה שהמתגייר צריך לומר שבכוונתו לשמור תורה ומצוות, אבל לא צריך כוונה לכך ובוודאי לא צריך בפועל לשמור תורה ומצוות.

הכותב הוא ר"מ בישיבת כרם ביבנה, מחבר ספרי 'גר המתגייר', מרבני 'דרך אמונה'