מקצוע לחיים
מקצוע לחייםצילום:depositphotos

אלפי חרדים נרשמו ללימודים בתחום הבניה והפיקוח

האוכלוסייה החרדית לא נשארת אדישה להתפתחות הכלכלה הישראלית. החרדים מזהים את התנופה הגדולה שפוקדת את ישראל בתחום הבניה והנדל"ן ומעוניינים להשתלב בתחום. סקר חדש ומקיף שערכה "היחידה ללימודי חוץ" קובע כי 21 אחוזים מהחרדים מיקמו את התחום כעדיפות ראשונה מבחינתם בדרך לתעסוקה חדשה. תחום זה מקדים בפער אדיר את שאר התחומים. בעקבות הנתונים, משיק בית הספר לנדל"ן, בנייה ותשתיות של היחידה, קורס חדש ועדכני בתחום.

שייקי דייויס, מנהל האגף החרדי ב"יחידה ללימודי חוץ", מספר: "לאחר שריכזנו את נתוני הסקר וערכנו תחקיר עומק, התברר כי החרדים מסמנים את ענף הבניה והנדל"ן כמנוע צמיחה עבורם. הכלכלה בישראל מתפתחת והקהל החרדי מבחין בתנופת הבניה שפוקדת את מרבית הערים ואת הגידול המשמעותי בענפי התמ"א וההתחדשות העירונית. בתחומים אלה חסרות ידיים מקצועיות בכל הקשור לניהול ופיקוח על פרוייקטים. הקורס מציג ומלמד את כל הדרוש בדרך להרכבת תהליך בניה. בקורס מתקיימת הכשרת מנהלי פרוייקט, אלה לומדים את כל התהליך מהבסיס. למעשה, מנהל הפרוייקט הוא המנצח על תהליך הבניה. בקורס לומדים מקצוע שלם, משלב הרעיון, דרך שלבי הייזום והרישוי ועד לביצוע פרויקט בפועל".

מניתוח הנתונים עולה כי חרדים אשר עסקו בצורה לא מקצועית בענף השיפוצים, ביצעו יזמויות נדל"ן קטנות ועסקו בשאר עיסוקי תיווך וסחר נדל"ני, היו המתעניינים הראשונים. החרדים הביעו רעב גדול ללימודים מסודרים ומקצועיים שיעניקו להם תעודה מקצועית. היחידה קיבלה מאות פניות גם מחרדים ללא רקע בנדל"ן, רבים מאלה הביעו תשוקה עצומה להשתלב בתחום שצובר תאוצה ומעמד בישראל. המשתלבים בתחום צפויים להשתכר מעל הממוצע ולקבל תנאים סוציאליים מהדרגה הראשונה.

דייויס מסביר: "הרישום נפתח בסערה גדולה, כאשר עשרות חרדים העוסקים בבניה, או שיש להם רקע כללי: מתווכים, קבלנים, הנדסאים ושיפוצניקים, מבקשים להפוך למקצוענים. הקורס מתנהל במשך חצי שנה במסגרתה נפגשים פעם בשבוע".

"היחידה ללימודי חוץ" היא גוף גדול שמוביל את ישראל בתחום לימודי התעודה ובקורסים מקצועיים. ליחידה יש 12 אלף בוגרים בכל הארץ. הקורסים מתנהלים בשלוחות ב"ש, רחובות, אשקלון, אילת, חיפה ונתניה. באחרונה פתחה היחידה את שעריה לחרדים, למענם ייפתחו במהלך החודש כיתות מיוחדות בירושלים ור"ג. לימודי החרדים יעסקו במקצועות נוספים, בנוסף לתחום הבניה והנדל"ן.

עלות הקורס, 6.900 ש"ח, לא כולל דמי רישום בסך 450 ש"ח בלבד. קורסים בנושאים אחרים לחרדים, יפתחו באוגוסט הקרוב. בימים אלה ניתן לנצל הטבה מיוחדת: קורס פיקוח שיתווסף אל לימודי הליבה. הקורס הנוסף מכשיר את התלמידים לעבוד כמפקחי בניה.

התלמיד מקבל למעשה שתי תעודות: תעודת מנהל פרוייקטים ותעודת פיקוח בניה מטעם יחידת לימודי החוץ. הקורס מתקיים בשיתוף "ארגון הקבלניםוהבונים" והמרצים הם ממובילי התחום: מהנדסי ואדריכלי ערים ומפקחים בכירים.

פנחס בן דור מלמד: מבוא לניהול פרוייקטים, הגדרת תפקיד מנהל הפרוייקט, שלבי תכנון וביצוע של פרוייקט קבלני מול פרוייקט יזמי, פרקטיקה בפרוייקט, תכנון לוחות זמנים וזיהוי אבני דרך, קריאת תוכניות בניין.

בן דור: "הקורס בנוי על פי כל הכללים המתקדמים והעכשוויים בתחום ומספק את ארגז הכלים וכל האמצעים הדרושים להשתלבות מהירה ומקצועית בתחום המבוקש".

אבי שלמה מעביר נושאים כמו: כתב כמויות ותחשיב תמחור, בניית תקציב לפרוייקט, חידושים בבניה ובניה ירוקה, היבטי שמאות בבניה, יסודות חוק התכנון והבניה, תמ"א 38, חגים ומועדים בבניה, שיטות ביצוע וגורמי הצלחה וכשל בניהול פרוייקט, היבטים משפטיים בפרוייקט, חשבון סופי וקבלני משנה, מודול ms-project, תקנים, נגישות ומניעת ליקויים, מלאכות הבניה- איטום, עבודות תשתית.

שלמה: "ענף הבניה שינה את פניו בשנים האחרונות באופן משמעותי. התחום מתפתח , בד בבד עם התפתחויות טכנולוגיות סביבתיות. זה דורש רמת ידע גבוהה במגוון נושאים, הן בפן התיאורטי והן במעשי. כל אלה יביאו לידי ביטוי עבודה איכותית, חסכון ויעילות, ניהול נכון והימנעות מליקויים.

בהכשרה ייחודית זו, יצאו הבוגרים לעולם התעסוקה המגוון כאשר בידם ידע לניהול נכון של פרוייקט בניה ויסודות הדרושים לארגון וניהול מקצועי של אתר בניה. במסגרת הקורס יושם דגש על איכות גבוהה של פיקוח ותכנון פרוייקט, חשיפה לחידושים בבניה ולמידה עיונית ומעשית של שלבי הביצוע והגמר. בוגרינו יזכו ליתרון משמעותי, הן כשכירים והן כעצמאים, אל מול מנהלי פרויקטים בתחום."

הקורס כולל הגשת עבודת גמר, סיור מקצועי בשטח ולימוד נושא בטיחות באתר בניה. ניתן להשיג עד 57% אחוז מימון דרך "הקרן לעידוד הבנייה" ו-100 אחוז מימון לעומדים בתנאי הזכאות מטעם משרד האוצר והעוסקים ב"מקצועות שוחקים".

לפרטים נוספים לחץ כאן