אתר ההוצאה להורג. בית הקשתות ללא שלט ההנצחה
אתר ההוצאה להורג. בית הקשתות ללא שלט ההנצחהצילום: יעקב שנקמן

שלט ההנצחה לזכרו של מאיר טוביאנסקי, קצין צה"ל שהוצא להורג במשפט שדה על לא עוול בכפו לאחר שהואשם בהעברת מידע לבריטים, הוסר בידי אלמונים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יעקב שנקמן, חוקר ארץ ישראל שביקר במבנה 'בית הקשתות' שבקיבוץ הראל, המבנה בו הוצא טוביאנסקי להורג ומשם הוסר שלט ההנצחה, וגילה את המעשה.

"מדובר בשלט זיכרון מכובד שהותקן בשנים האחרונות. לפני כשבועיים אחרי סיור שעשיתי עם הבן שלי עם קבוצה מדור ההמשך של הפלמ"ח ביום השנה למבצע יורם, הגענו לבית הקשתות. זה היה יומיים לפני יום הזיכרון העברי להוצאתו להורג, יום כ"ג סיוון, ולכן החלטתי לגשת לשם ולהדליק נר זיכרון ולומר כמה פרקי תהילים, אבל נדהמתי לראות שהשלט נעלם וכנראה ונדליסטים או גנבי מתכות לקחו אותו".

על פרשת הוצאתו להורד של טוביאנסקי מזכיר שנקמן בתמצית: "מדובר בסרן טוביאנסקי, יליד קובנה, אדם מאוד מוכשר שהצטיין במלחמת העצמאות של ליטא נג ברית המועצות, היה קלע בצבא, למד והפך למהנדס, התגייס לצבא הבריטי ושירת שם שש שנים וב-1947 עבד בחברת החשמל הירושלמית, ובתחילת מלחמת השחרור התגייס להגנה, היה מפקד מחנה שנלר ובתחילת אביב 48' מונה למפקד שלוש שדות תעופה באזור ירושלים".

"במהלך המלחמה הייתה פגיעה בכמה מתקנים אסטרטגים שקשורים לחברת החשמל והתעורר חשד שמפת המתקנים הועברו לאויב. נפתחה חקירה על ידי איסר בארי, ראש המודיעין הצבאי, הש"י של אז, השב"כ של היום, גוף שהטיל אימה גדולה על הציבור, ומצאו אצל אחד מבכירי המשטרה הבריטית תרשים של אתרי חברת החשמל והתעורר חשד שמישהו מסר בזדון את התרשים, והחשד נפל על טוביאנסקי שהיה בקשר עם הבריטים גם במהלך המלחמה כדי לשאוב מהם מידע".

"הוא נקרא למשרדי המודיעין, נעצר ונחקר. ביום 30 ל-6 1948, כ"ג בסיוון, הוא הובל במכונית לכפרים ערביים שגורשו והתנהל משפט שדה מהיר ללא עו"ד, ובמשפט הבזק נגזר עליו גזר דין מוות, הוא הובל לבית הקשתות והוצא להורג בידי כיתת יורים של אנשי פלמ"ח שארגן אותה איסר בארי. ההכחשות שלו לא עזרו והוא נהרג והגופה שלו הושלכה בביזיון לבור".

ממשיך שנקמן ומספר את קורות הפרשה ההיא: "ב-1.7 בן גוריון בירר את העניין וזיכה אותו לחלוטין והוא הועלה לדרגת סרן וב-7 לחודש הוא נקבר בבית הקברות הארעי בגבעת רם, שלוש שנים אחר כך נקבר בצורה מכובדת בהר הרצל".

בסרט שיצא לאחרונה ומגולל את סיפורה של הפרשה, המניע שהוביל את אנשי המודיעין בהפללתו של טוביאנסקי היה ניסיון לקדם את עצמם. על כך אומר שנקמן כי הוא עצמו אינו מכיר את הפרטים לעומקם אך "ברור שהייתה גם שאפתנות אישית של איסר בארי שהיה מעורב גם בפרשות מפוקפקות נוספות כמו הוצאה להורג של ערבי ששיתף פעולה איתנו באזור חיפה. הייתה אצבע קלה על ההדק".

לאחר הזיכוי איסר בארי הועמד לדין והשופטים גוזרים עליו מאסר של יום וקנס של לירה אחת בלבד, וגם מגזר הדין הזה פוטרים אותו. "היו אז הרבה עוולות שנעשו. השלטון אז לא היה ממש דמוקרטי והיו הרבה פרשות שטויחו. בכל אופן, העוול ההיסטורי שנעשה לטוביאנסקי תוקן. לפני שנים שמעתי שמה שגרם לבן גוריון לזכות את טוביאנסקי היה כשנודע לו שבבית הספר של הבן של טוביאנסקי לא רצו לתת שוקולד "לבן של הבוגד". זה הכעיס את בן גוריון והוא דרש לכתוב מיד את כתב הזיכוי הזה".

השלט שהוסר
השלט שהוסרצילום: יעקב שנקמן