עימות נשי בבית המשפט: מי מדיר את מי?

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט קובי ורדי, דן בצהריים (ראשון) בעתירה שביקשה לאפשר מחר את קיומו של אירוע "משיח בכיכר" של תנועת חב"ד.

בדיון תקף השופט ורדי את עמדת העירייה והארגונים שעתרו נגד קיום האירוע וציין, "אין שום סיבה לא לקיים את האירוע בהפרדה".

השופט מתח ביקורת על העירייה על כך שלא ערכה שימוע כנדרש לעמותה ועל כך שאסרה על קיום ההפרדה באירוע בשלב מאוחר מדי.

בתגובה לטענות שדולת הנשים וארגונים נוספים שביקשו להצטרף לדיון אמר השופט, "תשמרו את הטענות שלכן למקרים יותר חשובים. זה הציבור שזו ההלכה שלו וצריך לכבד את זה".

"ביטול הפרדה מגדרית פוגעת בנשים", אמרה לערוץ 7 נעמה זרביב מתנועת שוברים שיוויון, "סוף סוף נשים התקדמו, סוף סוף נשים יכולות יכולות לרקוד בכיכר - המחיצה מאפשרת להן לרקוד. ביטול המחיצה מחזיר את כל הנשים הביתה, ביטול המחיצה פוגע בנשים. וכל מי שאומר שביטול המחיצה הוא משהו חיובי, פשוט הורס ומקלקל".

זרביב תוקפת את הטענה כי הצבת מחיצה פוגעת בנשים, "שרון חולדאי יסביר איך הדבר הזה בדיוק פוגע בנשים, נשים שרוצות לרקוד וסוף סוף מביאות את עצמן ולא עומדות ומחכות מתי יתנו להן הזדמנות, יש להן הזדמנות ואי אפשר לתת לזה להיעצר".

על הדיון בבית המשפט היא מספרת, "השופט הבין שבעצם יש פה סתם טיפוס על קירות. הוא רצה לראות שעדיין אנשים יכולים לעבור מכל הצדדים, הוא קלט שיש פה הלכה ולא הבין למה שדולת הנשים מצטרפת, למה העירייה פעלה לא לפי הנחיות. הוא לא רואה בזה שום בעיה, זה לא פוגע באף ציבור. גבר יכול לעמוד גם בצד של הנשים, אישה יכולה ללכת גם לכיוון של הגברים, המרחב מסביב פתוח".

זרביב מסבירה כי בסך הכל מדובר במחיצה קצרה, "מדובר במחיצה של 50 מטר על שטח ענק. לבטל את הדבר הזה?! השופט בעצמו היה מזועזע, הוא מבין שיש פה גימיק מיותר ושכדאי מהר מאוד שהעירייה תתעשת. כי גם לנו כנשים יש חופש לרקוד ולהיות כרצוננו".

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים, הסבירה את עמדתה: "אנחנו מתנגדות לכל הפרדה מגדרית בתוך המרחב הציבורי, זאת העמדה שלנו לפני הדיון וגם אחריו. השופט נראה נחוש בדעתו לקיים את האירוע. אי אפשר להפריד לפי מין, אי אפשר להפריד לפי מגדר. למחיצה יש משמעות מאוד גדולה. אנשים בוחרים לעמוד איפה שהם רוצים, גם גברים וגם נשים, אבל בלי מחיצות, בלי סדרנים ובלי שילוט".

לדבריה גם בקהילה החרדית יש נשים שבעד ההפרדה ויש שמתנגדות לה, וכי "הן מוזמנות לעמוד כגוש אחד באופן וולנטרי. אין דבר כזה הפרדה שווה, הפרדה מייצרת אי שיוויון וזו הנקודה הכי מרכזית בעניין הזה. ולכן אנחנו מתנגדות לעצם ההפרדה המוסדית, כי הפרדה מסמלת כל אישה וכל גבר ככאלה. אנחנו רוצות שהנשים יהיו לפי איך שהן מרגישות באמת".

אשת התקשורת וחסידת חב"ד, דנה ורון, טוענת כי נוצר אבסורד בעצם הויכוח, "כאילו בשם זכויות נשים וכדי 'להגן' עלי, מדירים אותי מאירוע שאני רוצה להגיע אליו. אנחנו לא מפריעים לאף אחד להצטרף אלינו במידה והאירוע הזה יתקיים בתנאים שאנחנו מבקשים, כולם יוכלו להשתתף בו - נשים וגברים, באהבה ובשמחה".

ורון אומרת כי מדובר בהתנכלות על רקע שנאת דת, "יש פה עניין עקרוני, יש פה מלחמת דת ושנאת דת. אם חס וחלילה האירוע הזה יתקיים שלא בהפרדה, אני לא אוכל להשתתף בו. השופט הבין שאף אחד לא יפגע המידה ותתקיים מחיצה, ובמידה ולא תתקיים מחיצה אז כן תפגענה נשים".

עו"ד מרים זלקינד מהשדולה לנשים שהצטרפה לעתירה טוענת כי עצם ההפרדה מדירה נשים, "מופעים של הפרדה והדרת נשים שבהם אומרים לנשים לכו ימינה ולגברים לכו שמאלה הופכים להיות חזון נפרץ בישראל והופכים ככאלה שקובעים איך בסופו של דבר יראה המרחב שלנו בישראל".

"מרחב שמפריד בין גברים לנשים בדרך קבע ובעצם מייצר נשים כמפדע צניעות, משהו שמסוכן לדמוקרטיה הישראלית ומשהו שצריך לעצור אותו באיבו".

איך הפרדה הפכה להדרה?

"ראינו גם נגד השחורים בארה"ב ואנחנו רואים את זה באשכנזים וספרדים - ברגע שמפרידים בין שתי קבוצות הקבוצה שממילא באה עם פחות זכויות, במקרה הזה הנשים, היא זו שמופלית".

ליזי המאירי, תושבת תל אביב מארגון ''שוברות שיוויון'' מסבירה מדוע למרות שהיא אינה שומרת תורה ומצוות החליטה לתמוך בקיום העצרת עם המחיצה, "חשוב היה לי לבוא לכאן ולתמוך בפלורליזם אמיתי, בחופש דעה ומצפון אמיתי".

המאירי תוקפת את שדולת הנשים, "לא ייתכן ששדולת הנשים מתיימרת לייצג את כל נשות ישראל, אני כאן אומרת: אתן לא מייצגות אותי ועוד הרבה נשים בישראל. זה הפך להיות נושא פוליטי של ימין ושמאל, אז אתן מוזמנות לקרוא לעצמכן שדולת נשות השמאל בישראל".

"ראינו פה ניסיון בוטה לעריצות רוב של ציבור חילוני שונא דת בתל אביב כלפי חב"ד, כדי לבטל את האירוע של חב"ד. עתירה שהיא כולה שנאת חינם טהורה".