עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבךצילום: פלאש 90

עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט מנהלי, אומר כי החלטת בית המשפט לאפשר לתנועת חב"ד לקיים אירוע בהפרדה בכיכר רבין היתה מתבקשת.

"אני חושב שההחלטה של השופט, שלמעשה כפה על העירייה להסכים לפשרה שהוא הכתיב, היא החלטה מאוד אמיצה ומאוזנת. הוא לא הקשיב לדעת הקהל האגרסיבית ששררה פה בימים האחרונים וזה ראוי לציון", אומר עו"ד בומבך בראיון לערוץ 7.

הוא מציין כי בית המשפט הבהיר לעירייה שהיא אינה יכולה לשנות נהלים במחי יד. "בית המשפט בא ואומר 'תבואו ותקבעו נהלים מסודרים איך צריך לנהוג במקרים כאלה, ואז בעתיד מי שלא יהיה מרוצה מהנהלים יוכל לתקוף אותם בבית משפט. עירייה, שהיא רשות שלטונית שיש לה מטען מוגבר של הגינות ותום לב, חייבת להתנהג בשיווין על פי פרמטרים הגיוניים וסבירים".

עו"ד בומבך מוסיף כי ההחלטה הראשונית של חולדאי עלולה היתה להוות תקדים מסוכן לכל חיי הדת בעיר תל אביב. "אם נכנס לתוכן של מה שנעשה כאן, הרי לא יעלה על הדעת שיאסרו על קבוצה דתית לבוא ולעשות עצרת כפי שהיא רואה לנכון. העצרת הזאת התקיימה עם הפרדה מוחלטת בעבר, מדוע רוצים לכפות שיהיה אחרת?".

"צריך לתת לכל קבוצה לבטא את חופש הדת שלה. ברגע שאתה מתערב במרחב הציבורי, הרי אין גבול להתערבות. תמיד מדברים על הגנה על זכויות המיעוט - ובתל אביב הדתיים והחרדים הם מיעוט. אי אפשר להכתיב להם אמונות שלא מקובלות עליהם. הרי על פי ההיגיון של ראש העיר, גם הקצאת בית כנסת על מקום ציבורי תאפשר התערבות נגד הקמת עזרת נשים והפרדה בתוך בית כנסת. זה הרי אבסורד", מוסיף בומבך.

הוא גם מביע תקווה שגם בעתיד בית המשפט יגן על זכויות המיעוט הדתי והחרדי בתל אביב. "אני חושב שגם אחרי שיגבשו את הנהלים וככל שעיריית תל אביב תמצא לנכון לכפות על המיעוט את האיסור על הפרדה, בית המשפט צריך להתערב. שוב זו תהיה החלטה אמיצה, אבל צריך גם לחשוב הלאה מה יקרה אם יבואו ויכפו למשל על עצרת של חב"ד להשמיע שירת נשים. על בית המשפט להיות אמיץ גם בעתיד".