פולין, שואה
פולין, שואהצילום: iStock

מוזיאון חדש שעתיד להיפתח בעיר טורון שבפולין, ומוקדש בעיקר לנצרות, החליט לייחד חלק גדול מהתערוכה המרכזית שלו למלחמת העולם השנייה ולתיעוד סיפוריהם של 40 אלף פולנים קתולים שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים במהלך השואה.

המוזיאון החדש יוקם וינוהל על ידי קרן "Lux Veritatis" המקורבת לכומר תדאוש רידזיק, בעל תחנת הרדיו הקתולית "רדיו מריה" שהואשם בעבר בהתבטאויות אנטישמיות קשות.

הכומר ואנשיו אספו מאז שנת 1995 עדויות של 40 אלף פולנים שסיכנו את חייהם על מנת להציל יהודים בשואה והתערוכה החדשה אמורה להציג לראשונה את העדויות שלהם, לצד עדויות של יהודים שחייהם ניצלו תודות לתעוזה של שכניהם הפולנים.

משרד התרבות הפולני אמור לממן חלק גדול מהקמת המוזיאון ויתרום סכום של 22 מיליון דולר לפרוייקט.

"המוזיאון ימלא פער חשוב במגוון המוזיאונים שפולין מציעה, שעדיין אינו מכסה מספיק את אמונתו של האפיפיור הפולני יוחנן פאולוס השני ואת סוגיית יחסי פולנים-יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה", אמר שר התרבות הפולני, פיוטר גלינסקי.

בשנים האחרונות מנסה הכומר רידזיק, האיש מאחורי הקמת המוזיאון, לשנות את התדמית האנטישמית שדבקה בו ובתחנת הרדיו שלו.

בשנת 2008 הצהירה מחלקת המדינה האמריקאית כי "רדיו מריה הוא אחד מאתרי המדיה האנטישמיים בעולם", אולם הכומר רידזיק נפגש בשנת 2016 עם שגרירת ישראל בפולן אנה אזרי, ואף שיתף פעולה עם ארגונים יהודים שונים בפרוייקטים שנועדו להנציח את השואה.