דורון אלטר
דורון אלטרצילום: עצמי

בשנים האחרונות ניתן להבחין על שימוש הולך וגובר בטכנולוגיית האינוורטר (Inverter), כאשר בעיקר מדובר על המזגנים השונים.

אך חשוב לדעת כי בשוק קיים שימוש רחב יותר בטכנולוגיה זו, והיא קיימת גם במכשירי חשמל נוספים, כמו: מקררים, מכונות כביסה, מסכים מסוג LCD וLED, ועוד. לטכנולוגיה זו ישנם יתרונות רבים, אך גם חסרונות שחשוב להיות מודעים אליהם, טרם מחליטים לקנות מכשיר חשמלי חדש. בשורות הבאות, נעשה מעט סדר בנושא, נסביר ונפרט לגבי הטכנולוגיה זו, וכן נציג את היתרונות והחסרונות שבה.

מתי הכל התחיל?

בסוף שנות ה-80, התחילה להיווצר בעולם מודעות לזיהום הנפלט ממכשירי החשמל השונים, וכן להתחממות הגלובלית ההולכת וגוברת, ולכן החלו לחפש פתרון לנזקי הטכנולוגיות שהיו קיימות עד אז. מי שהמציאו את טכנולוגיית האינוורטר הם היפנים, ובדגש על מערכות מיזוג האוויר. היה מדובר במהפכה של ממש בתחום זה, בעיקר משום שהמשמעות הייתה, צמצום אדיר בצריכת האנרגיה, וכן בזיהום האוויר.

מהי בעצם טכנולוגיית האינוורטר?

טכנולוגיית האינוורטר, באה לידי ביטוי בפעילות מדחסי מוצרי חשמל, המשמשים כלב המערכת. בניגוד למדחסים אחרים, מדחסים אלו אינם עוברים אך ורק ממצב כבוי (Off) למצב פועל ((On, אלא בכל העת מכוונים ומשנים את מהירות הסיבוב שלהם באופן אוטומטי, ובהתאם לצורך של הסביבה בה הם פועלים, על ידי שינוי בהספק החשמלי או התדר בו הם עובדים.

כך למשל, שינוי המהירות מגדילה או מקטינה את תפוקת מערכת מיזוג האוויר, וכך גם את צריכת החשמל בהתאם. מערכת הבקרה היא זו שלמעשה משמשת כ"המוח" של מכשירים המורכבים מטכנולוגיה זו, והיא זו שמתאמת בין הרכיבים השונים, כמו שינויים במזג האוויר. כאמור, בטכנולוגיה זו פעילות המדחסים של מוצרי החשמל השונים הופכת ליעילה וחסכונית יותר באנרגיה, ובהוצאות החשמל.

מהם היתרונות בשימוש בטכנולוגיה זו במכשירים השונים?

מזגנים- מזגנים בהם מוטמעת טכנולוגיית אינוורטר נחשבים לאמינים יותר, והם שורדים לאורך שנים רבות יותר. אם מחשבים את השיקולים הכספיים של עלות המכשיר אל מול החיסכון באנרגיה, וכן החיסכון הכספי על ידי שימוש בטכנולוגיה זו, ניתן לראות כי יש תמורה בעד האגרה, והדבר משתלם לאורך זמן.

האינוורטר במכשירי המזגן בא לידי ביטוי גם באפשרות ליהנות מטמפרטורה יציבה בחלל החדר, המותאמת לתזוזות מזג האוויר. והפעולה שלהם היא שקטה הרבה יותר בהשוואה לטכנולוגיות הישנות. כמו כן, אין שימוש בגז "רגיל" והמכשירים אינם פולטים קרינה, ולכן ידידותיים יותר לסביבה, ובריאים יותר עבורנו.

מקררים- בעזרת האינוורטר הפכו מכשירים אלו לחסכוניים יותר, אשר נוטים פחות לתקלות. המשמעות של כך, היא הפחתת הבלאי. בשל סיבה זו, הרבה מהמוצרים החדשים היום, מגיעים עם אחריות רחבת שנים על המדחס.

מכונות כביסה- בדומה למכשירים אחרים, גם במקרה הזה, מנוע האינוורטר מבטיח עמידות לאורך זמן, בלאי מופחת ושחיקה איטית יותר. פעילות המכשירים הנה יעילה הרבה יותר, שקטה וחסכונית יותר. הדבר כמובן מתבטא גם בהוצאות חשמל מופחתות.

מסכי LCD, LED- מדובר בכרטיס המסך, שדרכו מנורות המסך מקבלות מתח חשמלי. משום שמסכים אלו מורכבים מיחידות קטנות, יהיה ניתן בדרך כלל לתקן כמעט כל חלק במסך בנפרד, מבלי שנצטרך להחליפו.

חסרונות בטכנולוגיית האינוורטר: בשל העובדה שמדובר בטכנולוגיה שהיא יחסית חדשה, פעמים רבות היא גם מייקרת את עלות המכשירים השונים, וזאת בהשוואה למכשיר מקביל עם טכנולוגיית on/off, בתפוקה זהה. עלות תיקון החלקים היא גבוהה יותר במקרה של תקלה. כך למשל, כרטיס אלקטרוני חדש של מקרר, עלול להגיע לעלות של 1000 שקלים ומעלה. ובמזגנים אף עלול להגיע למחיר של מזגן "רגיל" חדש.

עלות ההתקנה של מזגן אינוורטר, גם היא תהיה בדרך כלל גבוהה בהרבה. תיקון רכיב האינוורטר במסכים מסוג LCD, LED, מגיע לכמה מאות שקלים, ואילו החלפתו עלולה להגיע לכאלף שקלים. הטכנולוגיה יעילה וחסכונית בעיקר במכשירים שהם גדולים. במזגן שהוא קטן למשל, לא בטוח שהדבר ישתלם. כאמור, מדובר בטכנולוגיה שהיא עדיין דיי חדשה ושנלמדת, ולכן האמינות של מכשירים אלו אינה ידועה באופן מלא, ועדיין נעשים בטכנולוגיה זו שינויים כאלו ואחרים.

לסיכום, מדובר בטכנולוגיה שאכן חוסכת באנרגיה, ידידותית לסביבה, בריאה וגם חסכונית יותר עבורנו בתשלומים החודשיים. במקביל לכך, המכשירים יקרים יותר, ובמידה ויש צורך בתיקון של חלק, העלות תהיה גבוהה מאוד, ולא תמיד משתלמת. משום שמדובר בטכנולוגיה שנחשבת עדיין לחדשה יחסית, חשוב להבין כי עניין אמינות המכשירים עדיין נלמדת.

הכותב הוא דורון אלטר סמנכ"ל קבוצת פל