רפורמת החינוך המיוחד תפגע בילדים?

מתנגדי רפורמת החינוך המיוחד, שבקרוב תגיע להצבעה בכנסת: הרפורמה מקבעת מציאות שתפגע בילדים ותפגע בשילובם בעתיד בחברה.

שמעון כהן , י"ד בתמוז תשע"ח

הוועדה תכריע, וועדת החינוך
הוועדה תכריע, וועדת החינוך
צילום: יונתן סינדל, פלאש 90



טוען....

ביום שני הקרוב תתקיים בוועדת החינוך של הכנסת הצבעה על הרפורמה בחוק החינוך המיוחד, לה מתנגדים הורים רבים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד אביבית ברקאי. אחראית תחום חינוך של ארגון 'בזכות' ואחת ממובילות המאבק בהצעת חוק.

"הרפורמה באה לתקן את המנגנון של ההשמה של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך, אבל יחד עם זה הם קיבעו את המצב המפלה שיש היום בין ילדים עם צרכים מיוחדים שמשולבים לכאלה שהמערכת מחליטה עבורם שילמדו במסגרות חינוך מיוחד".

בדבריה מסבירה עו"ד ברקאי כי אם עד כה הוועדות שהכריעו בדבר מסוגלותו של ילד בעל צרכים מיוחדים להשתלב במערכת הרגילה או קבלת סיוע בהיקף כזה או אחר היו ועדות בית ספריות המורכבות על ידי מנהל בית הספר המכיר את הילד ובין חברי הוועדה היו מוריו של הילד, הרי שברפורמה המדוברת יבוטלו הוועדות הללו ובמקומן תהיינה ועדות זכאות ואיפיון שבראשן יעמוד נציג משרד החינוך שאינו מכיר את הילד וצרכיו, ועדות שכאלה יקבעו פרטים קריטיים לעתידו של הילד, אם ישולב או יעבור לחינוך מיוחד, אם יקבל סיוע כלכלי ובאיזה היקף וכיוצא באלה.

בדבריה מציינת עו"ד ברקאי כי וועדות לא מעטות דנו בסוגיה הזו והאחרונה שבהן ישבה על המדוכה בשנת 2007 ובראשה עמדה השופטת בדימוס דליה דורנר. הוועדה הזו קבעה כי שצריך לשנות את שיטת התקציב כדי שניתן יהיה לקבוע את גובה התקציב שייתן מענה לצרכיו. תקציב זה ילווה את הילד ויאפשר להורה לבחור לאיזו מסגרת להוביל את הילד, לחינוך מיוחד או לשילוב, כאשר הוא יודע מראש מהו התקציב שיועד לבנו.

"מה שמשרד החינוך עושה הוא שהוא משנה את שיטת הבחירה, נותן להורים את זכות הבחירה, אבל הוא לא משנה את שיטת התקצוב, והתקצוב הקיים לשילוב הוא חסר ואינו מאפשר שילוב, הוא מאלץ הורים לבחור בשילוב הנפרד". ברקאי מעירה כי העובדה שילדים המתחנכים בחינוך מיוחד מקבלים הזנה, הסעות וסיוע נוסף מהווה חלק בלתי נפרד ממערך השיקולים של הורים המתקשים לעמוד במשימה הכלכלית. "הרפורמה תאלץ הורים לשלם מכספם עבור שירותים נדרשים בחינוך המשלב ובכך יהפוך השילוב לשילוב לעשירים בלבד".

"הורים משקיעים אלפי שקלים בחודש כי המערכת לא מממנת את השירותים הללו. לעומת זאת אם היו שולחים לחינוך המיוחד המערכת הייתה מממנת. המצב הזה של שילוב לעשירים בלבד הולך להיות מקובע בחקיקה ראשית. ילדים שנולדו למשפחות בעלות משאבים יוכלו להשתלב במערכת החינוך הרגילה בזכות התוספת שהורים ישלמו, ומי שאין לו ימשיך בלית ברירה לבחור בכיתות חינוך מיוחד או בבתי ספר לחינוך מיוחד. זו הפרדה של הילדים הללו מהחברה, הדעות הקדומות יונצחו במערכת".

על הסיבה שהובילה את משרד החינוך לרפורמה מבהירה עוד ברקאי כי המשרד מבקש להיות האחראי על ניתוב הכספים ושיבוץ הילדים. "בכל אוגוסט משרד החינוך מופתע לגלול שיש עוד ילדים שזקוקים למענה ולשעות סייעת, ורצה לשלוט בכל המערך הזה ולדעת מי זכאי ולכמה, אבל יחד עם זה נוצר מצב שבו ילדים עלולים לאבד את הזכאות שלהם וילדים עלולים להמשיך ולקבל את המעט שהם מקבלים. אכן דרושה רפורמה ואין חולק על כך, אבל אי אפשר לקחת מסקנות של ועדה שישבה במשך שנתיים עם נציגים של משרדי הממשלה והארגונים השונים, והמסקנות שלה קיבלו הסכמה מלאה, ולקחת רק חלק מהמסקנות ולעקר מתוכן את הדברים. כשלוקחים רק את עיקרון בחירת ההורים בלי לקחת את העיקרון של שינוי שיטת התקציב, שהתקציב יילך אחרי הילד, זו אשליה".