מהפכת בריאות ירושלמית

גידי לשץ ראש מחוז ירושלים והשפלה במכבי אחראי על בריאותם של למעלה מחצי מיליון איש. שוחחנו איתו על עתיד הרפואה הקהילתית.

שמעון כהן , י"ד בתמוז תשע"ח

גידי לשץ - מנהל מחוז ירושלים והשפלה במכבי
גידי לשץ - מנהל מחוז ירושלים והשפלה במכבי
צילום: יח"צ

ראש מחוז ירושלים והשפלה של מכבי שירותי בריאות, גידי לשץ, מספר בראיון לערוץ 7 על התמורות שהתחוללו בשנים האחרונות במחוז הגדול במכבי ובו למעלה מחצי מיליון לקוחות.

"ירושלים סבלה מסטטוס קוו במשך שנים, כללית שלטה במזרח העיר ומאוחדת במערב. כאשר אין תחרות בעיר במשך שנים זה פוגע בשירות שמקבל הציבור. אין השקעה בתשתיות, אין הרחבת שירותים, והלקוחות שבויים", מספר לשץ. "לפני שלוש שנים מכבי נכנסה לירושלים באופן משמעותי. פתחנו בשלוש שנים בלבד 17! מרכזים רפואיים חדשים בעיר. אין לכך תקדים בשום עיר אחרת בארץ או בעולם.

בחודש הבא נפתח שתי מרפאות לבריאות הנפש והתחלנו בתכנון מרכז מכונים גדול במרכז העיר. אנחנו ממשיכים לפתח עוד ועוד מרפאות קהילתיות במקביל למעבר לבית. בכל מרפאה כזו ניתן יהיה לצרוך את כל השירותים הבסיסיים שנדרשים".

"אין ספק שתושבי ירושלים שנהנים משני בתי חולים מצוינים ראויים גם לשירותי קהילה ברמה הגבוהה ביותר. בכל העולם, ובוודאי בישראל, הרפואה עוברת מבתי החולים לקהילה וגם לבית. הרבה טיפולים שניתנו בעבר בבתי חולים מסופקים היום בבית, כמו שיקום אחרי ניתוח, אישפוזים שונים שעל ידי צוותים וטכנולוגיה ניתנים על ידי המשפחה והסביבה התומכת. מכבי בנושא הזה היא פורצת דרך".

על המורכבות של העברת הטיפולים לבתי המטופלים והצורך בהכשרת בני משפחה לכך, אומר לשץ: "זה נעשה תמיד בהסכמת המשפחה והמטופל. זה מחייב את הצוותים המיומנים ביותר והטכנולוגיה שיאפשרו מתן שירות בסביבה התומכת. זה נעשה גם בשיתוף עם בתי החולים כאשר העיקרון הוא שהמטופל במרכז ולכן צריך לעשות הכול מקצועית ושירותית בצורה הטובה ביותר".

העברת הטיפול לסביבה המשפחתית מחייב פיקוח והנחייה של הגורמים המקצועיים, ואלה נעשים הן על ידי הרגולציה של משרד הבריאות והן על ידי מנגנוני הבקרה של קופת החולים עצמה וגורמים נוספים.

על פי סקר שנערך על ידי מכון סמית למחקר במאי 2018 בקרב תושבי ירושלים נמצא כי מכבי שירותי בריאות היא הקופה הטובה ביותר בירושלים. הסקר המלמד על הובלה בשביעות הרצון לעומת הקופות האחרות בכל הקטגוריות. שירות, זמינות, מקצועיות ודיגיטל. לשץ מעיר כי "הכניסה לירושלים לוותה בלא מעט חששות. זו עיר גדולה וקהל מגוון, אבל בשלוש השנים האחרונות אנחנו מקבלים רוח גבית. הציבור מצביע ברגליים. זו הקופה שצומחת הכי הרבה מכולן. בסקרי שביעות רצון שנעשים אחת לתקופה הקופה יוצאת עם השירות הטוב ביותר עם הרופאים הטובים ביותר. זה נותן לצוותים שלנו רוח גבית מחממת לב".

על הצורך להיערך במיוחד לכניסה לירושלים מספר לשץ כי מדובר בהיערכות שהצריכה גם שיח אחר כאשר פונים לאוכלוסיות שונות ומבקשים מהם לתת את אמונם בקופה. "בשנים האחרונות אנחנו משקיעים הרבה מאוד ביכולת שלנו לספק שירותי בריאות מותאמים אישית. היכולת להתאים את המפגש בין המטפל למטופל בשעה שלו, בתרבות שלו, בשפה שלו ובצרכים שלו זה הייעוד והאתגר שלנו. אני סבור שאנחנו עושים בתחום הזה עבודה טובה מאוד וזה מתבטא ביכולת של הקהלים השונים לראות במכבי בית קהילתי לשירותי רפואה".

ההתמודדות בדור הנוכחי מחייבת התמודדות גם עם הידע הרב באינטרנט. לשץ מסביר: "המטופלים חשופים לד"ר גוגל. המידע שהיה רק אצל המטפלים עבר מהצד של המטפלים לסימטריה מול המטופלים. יש לזה השלכות, לא תמיד חיוביות וצריך להתמודד עם כך.

אנחנו מנסים להקנות הרגלי צריכת בריאות בצורה מושכלת ונכונה וזה אתגר. גם צריכה עודפת יכולה להיות שלילית ולכן חשוב לדייק אותה".על שירותי הדיגיטל שמתפתחים בתחום הרפואה מספר לשץ כי אלה כוללים לא מעט מהלכים שהיום הם שגרה ובעבר היו נחשבים למדע בדיוני: "כל שירותי המינהל, תוצאות מעבדה, הגשת טופס 17 ועוד, הכול נעשה בלי צורך להגיע אלא דרך מחשב וסלולר בגרפים ובפשטות. זה מאפשר מעקב אחרי התיק הרפואי בכל גיל, מטיפת חלב התפתחות הילד והלאה. גם הביקור אצל הרופא המטפל יכול להינתן על ידי צ'ט וידאו או צ'ט טלפוני". לדבריו "90 אחוז מהפניות בדיגיטל לרופאי מכבי נענות כבר באותו יום. זה נתון חסר תקדים. יש גם יכולת לתת מענה גם בשעות סגירת המרפאות. ניתן ליצור קשר עם רופא הילדים שלך ולתת מענה לדאגה לילדים כשהכול מתועד ונשמר בתיק הרפואי".

ומה לגבי יהודה ושומרון, אזור שגם הוא נכלל במחוז ירושלים? אזור זה מחייב היערכות מיוחדת בשל המרחקים בין הישובים והשירותים המורכבים יותר. "המחוז הוא הגדול במכבי וכולל 550 אלף, מחברון ועד עלי. זה בהחלט תא שטח מאתגר מבחינת היכולת לגייס צוותים ולתת שירותים בכל ישוב".

"בתקוע פתחנו מרכז רפואי חדש ובחודשים הקרובים נרחיב אותו יותר, בשער בנימין נפתח בעוד כמה חודשים מרכז רפואי חדש. אנחנו מגייסים צוותים מקומיים וזה אומר שגם בישובים עצמם יינתנו שירותי רפואה סיעוד ולקיחת דם ובמקביל נפתח את השירותים המקוונים שיכולים לתת מענה לתאי שטח כאלה. גם בישובים האלה אנחנו רואים שהציבור מדבר ברגליים והוא שבע רצון. אנחנו מקיימים שיח עם הקהל וראשי הישובים במגמה לפתח את הבריאות בישובים הללו".

הקמת המרכז החדש בשער בנימין מצריכה גם היערכות אבטחתית. לשץ מציין את החשיבות שהקופה רואה במרכז זה הנמצא על ציר מרכזי ובאשר לאבטחה הוא מציין את שני ההיבטים, הן זה המתמודד עם תופעות אלימות כפי שהגיעו באחרונה לתקשורת, התמודדות שמתבצעת על ידי צוותים רכובים הנותנים מענה אבטחתי לצוותי הרפואה, והן מתן מענה ביטחוני התלוי וכרוך בהנחיות משרדי הבריאות והביטחון. "אין ספק שבצירים הללו אנחנו מיישמים הנחיות שבישובים אחרים לא נדרשות".