אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

ד''ר אורי מילשטיין, חוקר מלחמות ישראל ומחבר הספר "עלילת דם בדיר יאסין - הספר השחור", אומר לערוץ 7 כי הסרט "נולד בדיר יאסין" מסלף את ההיסטוריה.

הסרט נכלל ברשימת המועמדים לפרסי "אופיר". מועמדותו הכעיסה בני משפחות שכולות.

"הבימאית באה אלי לפני כמה שנים, היא ידעה שאני חוקר את הפרשה משנות השישים, ואני כתבתי מאז ומעולם שלא היה שם טבח, זו עלילת דם. כשראיתי את הסרט שלה נדהמתי. היא ראיינה הרבה אנשים אבל אני לא מופיע. פתאום לפי הסרט יש טבח, היא לא מראה את ההפרכה שלי לטבח".

לדבריו הטענות על טבח בדיר יאסין היו מטעמים פוליטיים, "מפ"ם ובן גוריון רצו לעשות שיימינג למנחם בגין ולאצ"ל שהקימו את חרות, זה כל הסיפור, טבח לא היה ולא נברא. אגב אם רוצים לדייק בפרטים חוץ מהאצ"ל היה באזור דיר יאסין גם חפ"ק של ההגנה. נתתי לה את כל הפרטים וזה לא מופיע בסרט".

ד"ר מילשטיין מסביר מדוע הטענות על טבח בדיר יאסין אינן נכונות, "בדיר יאסין היתה לחימה בשטח בנוי ובאזורים כאלה לעיתים נהרגים גם נשים וילדים, זה קורה בכל הצבאות. הייתה טענה שבדיר יאסין לקחו שבויים ורצחו אותם, לא היה ולא נברא. כל מי שנהרג שם זה היה בקרב וזה לא משנה אם נשים וילדים או גברים.

''בכל קרב יש רימונים ומכונות ירייה ואנשים נהרגים. את זה במאית הסרט לא הבינה ויוצא מתוך הסרט כאילו היה שם טבח", מסביר מילשטיין.