בנט וריבלין בטקס האזכרה
בנט וריבלין בטקס האזכרהצילום: מארק ניימן, לע"מ

בהיכל הזיכרון שבהר הרצל התקיים אחר הצהריים (חמישי) טקס האזכרה לחללי מלחמת לבנון השנייה, במלאת 12 שנים למלחמה.

הטקס נערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, נציג המשפחות השכולות יעקב דהאן, אביו של שמעון דהאן ז"ל, אשר נפל בקרב בבינת ג'בל, ובני משפחות הנופלים. אליהם הצטרפו שר החינוך נפתלי בנט, סגן שר הביטחון אלי בן דהן, וסגן יו"ר הכנסת בצלאל סמוטריץ'.

השר נפתלי בנט סיפר באירוע, "לפני 12 שנים יצאנו למלחמה צודקת שלא נוהלה כראוי. זה הבעיר בי את הצורך להיכנס בפוליטיקה ולשנות כדי שדברים כאלה לא יתרחשו עוד בעתיד".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר כי "מלחמת לבנון השנייה הייתה מלחמה בה הדבקות במשימה ההקרבה ומסירות הנפש של לוחמים ומפקדים חיפו גם על כשלים וליקויים שנחשפו - במוכנות, בכשירות, במלאים ובציוד.

''זו הייתה מלחמה בה העורף היה חזית. מלחמה שבה גילו החיילים והחיילות עוז רוח ונחישות והחברה האזרחית הישראלית התגלתה במלוא עצמתה. מלחמה שהייתה קריאת השכמה לכולנו: על חשיבות האימונים, על חשיבותם של המלאים ומחסני החירום. על סכנת השחיקה במוכנות למלחמה תוך כדי מאבק ארוך וממושך בטרור".

הוא הוסיף כי "מלחמת לבנון השנייה הביאה את השקט ליישובי הצפון? שקט ששילמנו עליו בדם. יחד עם זאת, האיום עדיין חמור. השקט הזה לא מטעה את קברניטי צה"ל ומפקדיו ואת כלל מערכת הביטחון. הימים והשנים שבין המערכות מעצימות את מוכנותו של צה"ל ואת כוח ההרתעה שלו. צה"ל מוכן היום טוב יותר מאשר לפני 12 שנה".

"רק השנה היינו עדים להתחממות הגזרה הצפונית כתוצאה מפרובוקציות של איראן ושלוחותיה", אמר הנשיא והוסיף, "איראן ממשיכה בחתרנות האזורית במזרח התיכון ובחימוש ארגונים סמוך לגבולנו. הנוכחות האיראנית גורמת לאי יציבות אזורית, יכולה להביא להסלמה חמורה ולדרדר את האזור כולו למלחמה".

הוא הצהיר כי "מדינת ישראל לא תעמוד מנגד, לא נאפשר התבססות איראנית בלבנון או בסוריה ואנו מצפים כי יהיה מאמץ בינלאומי ממוקד להוצאת הכוחות האיראניים מהסהר הפורה. אנו גם סבורים כי לקראת האשרור מחדש של משימת כוח יוניפי"ל חייבת להיות תשומת לב בינלאומית להחלטה 1701 אותה מפרים לבנון, חיזבאללה ואיראן, ללא הרף. איננו ששים לקרב אך ישראל תשמור באדיקות על מחויבותה העילאית לביטחון אזרחיה, שלומם וטובתם"

"אין מידה לכאב ששילמתם ואתם משלמים. מכאן אני שולח איחולי החלמה מלאה לפצועי צה"ל שחלקם עדיין נאבקים ולא שבו לשגרה. עודנו מחויבים לעשות הכול, למצוא בכדי כל מידע על נעדרי צה"ל ולהביא לקבר ישראל את חללנו שמקום קבורתם לא נודע. יהי זכר בנינו ובנותינו חקוק על ליבנו לעד", סיכם הנשיא את דבריו.