שישה טרנדים חכמים בבניית אתרים 2018

הטרנד הזה לא בדיוק חדש, אבל רק בשנה שעברה הוא התחיל לצבור תאוצה וכיום קרוב לעשרה אחוזים מכלל האתרים משתמשים בו.

בשיתוף Dooble בניית אתרים , י"ח בתמוז תשע"ח

בניית אתרים
בניית אתרים
Pixabay

הטכנולוגיה כיום מתקדמת בקצב מהיר יותר מאי פעם והיא מאפשרת לאתרי האינטרנט להציע תכונות ומיני ויישומים שונים שלא היו קיימים בעבר. תכונות אלו הופכות את האתרים לא רק ליפים ומושכים יותר, אלא אף מגדילות את מידת האינטראקטיביות שלהם.

עמודים מואצים במובייל (Accelerated Mobile Pages)

הטרנד הזה לא בדיוק חדש, אבל רק בשנה שעברה הוא התחיל לצבור תאוצה וכיום קרוב לעשרה אחוזים מכלל האתרים משתמשים בו. מדובר בטכנולוגיה מיוחדת שמכווצת את הקוד הרגיל בו משתמשים אתרי אינטרנט ומאפשרת לאתרים לעלות מהר מאוד גם במובייל, מה שיכול להיות קריטי כאשר בונים אתרים לעסקים מקומיים. באמצעות AMP האתר מופיע תוך שנייה או שתים באופן דומה לגלישה מהמחשב וללא הצורך לבנות אתר נפרד (פתרון חלופי ולא מאוד נוח שהשתמשו בו עד כה).

אפליקציות רשת פרוגרסיביות (Progressive Web Applications)

פיתוח אפליקציות הוא עדיין עסק די יקר ולא כל אתר אינטרנט או עסק יכול להרשות זאת לעצמו. אחד מפתרונות הביניים הוא פיתוח של אפליקציות רשת. אפליקציית רשת מתנהגת באופן דומה לאפליקציה רגילה, אך היא פועלת דרך הדפדפן הסלולרי של המשתמש.

אפליקציות רשת יכולות לעשות שימוש בתכונות ייחודיות לטלפונים החכמים כמו לדוגמה אנימציות ומחוות של מסך המגע, דיבור אל המיקרופון או צילום תמונות בעזרת המצלמה המובנית. יתרון נוסף וחשוב מאוד הוא שאפליקציית רשת יושבת במסך הבית (או מסכי הבית) של המשתמש ואין צורך להיכנס לדפדפן כדי לגשת אליה. הן יכולות אפילו לשלוח התראות למסך הנעילה.

צ'אטים חכמים

אפשר לשכוח מהצ'אטים והבוטים הטיפשים של פעם. הבוטים של היום חכמים יותר והם יכולים לעזור לכם למצוא את המידע שאתם מחפשים, לא רק לשאול אתכם מה המייל שלכם... אפשרות נוספת שהופכת לפופולארית היא צ'אט ישיר דרך Whatsapp .

גם הטכנולוגיות של הצ'אט הרגיל הופכות לאפקטיביות יותר. כל מי שהתחיל בצ'אט עם נציג שירות, יודע כמה זמן צריך לחכות עד לקבלת תשובה כשהנציג בודק את מאגר הנתונים במחשב שלו. הטכנולוגיות החדשות בתחום מאפשרות לשלוף את הנתונים מהר בעזרת זיהוי אוטומטי של המשתמש וכל הפניות הקודמות שלו לצ'אט.

RAIL: ביצועים מכווני משתמש

עד עכשיו לא היה סטנדרט אחיד בכל מה שקשור לחוויה של משתמשי אינטרנט וכל מעצב או איש חווית משתמש היה מגדיר לעצמו מטרות שלא היו בהכרח זהות לאלו של אתרים אחרים.

RAIL מנסה לעשות סדר ולקבוע סטנדרט שכזה באמצעות ארבעה עקרונות חשובים:

תגובה (Response) – כמה מהר האתר מגיב לפעולה של המשתמש

אנימציה (Animation) – בכל מה שקשור לאנימציות כמו גרירה של אלמנטים או גלילה של הדף, היעד הוא להגיע לאנימציה חלקה של 60 פרימיים לשנייה.

Idle (מצב מנוחה) – פעולות וחישובים שהאתר מבצע מאחורי הקלעים והופכות אותו ליעיל יותר

טעינה (Load) – השאיפה היא להגיע לזמן טעינה של שנייה אחת, בין היתר באמצעות טכנולוגיית ה-AMP שאותה הצגנו.

מציאות מדומה ורבודה

מציאות מדומה ורבודה (בה אלמנטים מסוימים משתלבים בסביבה האמתית סטייל גוגל גלאס) היא ללא ספק אחד הטרנדים החמים ביותר שכבר מתפתח בצעדי ענק. נכון לעכשיו מציאות מדומה היא תחביב יקר שמשמש בעיקר גיימרים שיכולים להרשות לעצמם להשקיע בו מאות דולרים, אך חברות כמו פייסבוק כבר עובדות על פתרונות קומפקטיים שיוכלו להפוך את הטכנולוגיה להרבה יותר נגישה.

בכל מה שנוגע למציאות רבודה, אנחנו כבר רואים לא מעט אפליקציות שמשתמשים בה למרות שאנחנו לא תמיד תופסים את השימושים הללו כמציאות רבודה. לדוגמה, בכל פעם שאנחנו משתמשים בפילטר בתוך אינסטגרם, אנחנו למעשה משלבים שכבה נוספת בסביבה המציאותית.

לא קשה לראות כיצד מציאות רבודה תוכל להשתלב גם באתרי אינטרנט : החל ממדידה וירטואלית של בגדים ועד לנסיעה וירטואלית בתוך הדגם החדש ביותר של מכונית היוקרה בהתבסס על Google Street.

עמודים סטאטיים ופידים

בניית אתרים לעסקים יכולה להיות מאתגרת בכל מה שקשור לתוכן: הרבה מאוד אתרים ובעיקר אתרי תדמית שמציגים מידע, גרפים ואנימציות יכולים להיות מייאשים ולכלול מספר גדול של קישורים לעמודים שיש בהם רק תמונה או כמה פסקאות טקסט קצרות. אחד הפתרונות הפופולאריים ביותר כיום הוא ליצור אתרים סטאטיים שבהם ישנו עמוד אחד ארוך שאפשר לדלג בתוכו בין חלקים שונים.

הקפיצה הזו מלווה לא פעם באנימציות ואפקטים שונים, כך שעדיין נוצרת תחושה שהאתר חי וזורם בצורה טבעית, וגם ניתן לקדם את העמוד הזה טוב יותר בגוגל (שלא אוהב עמודים קצרים ודלים בתוכן).

גרסה מתקדמת יותר של אתר סטאטי הוא כמובן הפיד שטוען מידע מהשרת בזמן אמת. הפיד של פייסבוק הוא אולי הידוע ביותר, אבל כיום הוא נכנס גם לאתרים שאינם בהכרח רשתות חברתיות. לדוגמה – גלריות של מוצרים, עדכון של הודעות בזמן אמת (כך לדוגמה פועל Gmail) או תוצאות של חיפוש בתוך האתר (לאחרונה אפילו גוגל עברו לפיד אחד ארוך בתוך החיפוש הנייד שלהם).

הפיד וטעינה של נתונים מהשרת בזמן אמת הופכים את אתרי האינטרנט לדומים יותר ליישומים מקומיים ולכן אין פלא שאנחנו רואים יותר ויותר שירותים שעוברים לענן וחוסכים את הצורך להתקין את היישום על הכונן המקומי ולגבות את הקבצים בהם הוא משתמש.