אתר הזיכרון לשואה, ברלין
אתר הזיכרון לשואה, ברליןצילום: iStock

מוזיאון בודה בברלין מסר כי פסל מהמאה ה-15 שנשדד ע"י הנאצים מבעליו היהודיים הוחזר ליורשיו – שמכרו אותו בחזרה למוזיאון במסגרת הסכם בין הצדדים. סכום המכירה לא נמסר.

מיכאל אייסנהאואר, העומד בראש המוזיאונים הציבוריים של ברלין, אמר שההסכם מהווה "תיקון עוול" והודה ליורשים על "המחווה הגדולה" שלהם, שבזכותה ניתן להמשיך ולהציג את הפסל.

המדובר בפסל דתי נוצרי משנת 1430 לערך. הוא היה שייך לאוסף הפרטי של התעשיין היהודי ארנסט סאולמן ורעייתו אגתה – שהיתה אחת הטייסות היחידות של תקופתה.

סוכנות הידועות JTA דיווחה כי בני הזוג נמלטו מגרמניה ב-1935 לאיטליה, ועברו משם לצרפת. הנאצים החרימו את כל רכושם של בני הזוג, כולל האדמה שלהם, העסק, טחנת הכותנה הממוכנת, הספרייה הפרטית, אוסף האמנות והמטוס של אגתה. יותר מ-100 פריטי האמנות שברשותם נמכרו במכירה פומבית במינכן ב-1936.

כשהנאצים פלשו לצרפת, בני הזוג נשלחו למחנה מעצר. הם שרדו את המלחמה, אך ארנסט מת ב-1946, בשל בעיות בריאות שנוצרו בזמן שהותו במחנה, ואגתה התאבדה ב-1951. יורשיהם שכרו חוקרים שמצאו 11 פריטי אמנות מהאוסף שלהם, בחמישה מוזיאונים גרמניים ושלושה אוספים פרטיים. הם הגיעו להסכמים עם כולם.