נחנכו מתקני הצניחה החדשים של צה''ל

אומגה שתתרגל רחיפת צנחנים מזוויות שונות, ומגדל צניחה בגובה עשרות מטרים. חידושים שיהפכו את תרגולי הצניחה למציאותיים יותר מאי פעם

תגיות: צה"ל צנחנים
עמית מלמד, אתר צה"ל , י"ח בתמוז תשע"ח

צונחים על כל הקופה
צונחים על כל הקופה
צילום: דובר צה"ל

השבוע נחנכו בבית הספר לצניחה אוטומטית שבבסיס תל נוף שני מתקני צניחה חדשים, לראשונה מזה 50 שנה.

החידושים כוללים אומגה שתתרגל נחיתה ממספר זוויות שונות, ומגדל קפיצה ממנו יוצאים כבלים באורך של כ-90 מטרים המותאם למטוס השמשון שנכנס לאחרונה לשימוש בצה"ל.

האומגה החדשה מורכבת מ-12 כבלים שיתרגלו בהתאם 12 חניכים, בשונה מהמתקן הישן, בו יש רק ארבעה. "החידוש המהותי הוא שמיקום הצנחן תוך כדי רחיפה באומגה משתנה", מספר סא"ל ליאור אגסי, מפקד יחידת צניחה והטסה.

"כך החיילים יתרגלו כבר בשלב מוקדם בקורס את הרחיפה עם מהירות ירידה נמוכה וממספר זוויות משתנה. עם התקדמות החניך במהלך הקורס, רמת הקושי עולה, הן בכיוון הרחיפה והן במהירות הרחיפה".

סא"ל אגסי מוסיף כי השוני העיקרי בין מגדל הקפיצה הקיים לבין קודמו הוא אורך הכבלים מהרגע שהצנחן יוצא מהמטוס, ועד שהוא מגיע לנקודת העצירה: "הכבלים החדשים ארוכים ב-30 מטרים מהכבלים במגדל הישן, מה שמייצר מצב הדומה יותר לצניחה עם מצנח העגור, בו משתמשים כיום".

צילום: דובר צה"ל

"בשל אורך הכבלים, החבטה הנלווית ליציאה ממגדל הקפיצה פחותה משמעותית", מציין סא"ל אגסי. "בהיבט הבטיחותי וההדרכתי, המתקן הזה טוב יותר בהרבה מהמבנים הישנים". מעבר לכך, פתח היציאה של המגדל החדש מדמה את הפתח ממטוס השמשון, וכך התרגול דומה יותר למה שיחוו הצנחנים במציאות.

ומה מדריכי הצניחה חושבים על המתקנים? "חווית המשתמש, לדבריהם, הייתה נוחה יותר ובטיחותית מאוד", מעיד סא"ל אגסי לאחר שיחה עם מדריכי הצניחה, "הדגש היה על אפקטיביות האימון מול מה שהם אמורים לחוות הלכה למעשה".

לפני שיוכלו חניכי הקורס של אוגוסט 18' לנסות את המתקנים החדשים, מדריכי והצניחה ישתמשו בהם ראשונים. בתום התרגול הם יכתבו נהלים בטיחותיים ויעשו התאמות לקראת הקפיצה של חניכיהם העתידיים: "רק לאחר שנהיה מספיק מיומנים, נאפשר גם לחניכים הפחות מנוסים להשתמש במתקנים".

צילום: דובר צה"ל

סא"ל אגסי חושף כי האומגה והמגדל הם שני המתקנים הראשונים מסדרת בנייה שלמה בבית הספר לצניחה אוטומטית, ומציג חידושים נוספים הצפויים באופק הקרוב: "השלב הבא הוא מתקן שמדמה התנהגות באוויר - מאמן הנחיתה, בעזרתו יתרגלו המתאמנים את כל סט הפעולות - משלב היציאה מהמטוס ועד ההגעה לקרקע".

את המתקן הזה עתידים להתחיל לבנות כבר בחודש הבא, וההערכה היא שבעוד כשנה יותאמו שני מתקנים נוספים למצנח העגור ולמטוס השמשון.

"בשנתיים האחרונות אנחנו צונחים ממטוס השמשון עם מצנח העגור, ולכן כל הישיבה וההתנהגות בתוך המטוס, כולל אופן הצניחה, השתנו", מחדד סא"ל אגסי. "לאור הצורך בהחלפת המתקנים שנותרו זהים מזה שנים רבות, שמנו מסגרת זמנים שבה כל המתקנים יתחלפו, תהליך שנעשה בצורה הטובה ביותר ומותאמת למצב החדש".