הדס דיסין
הדס דיסיןצילום: משפחתי

הדס דיסין מהיישוב טלמון הפכה לאלמנה לפני 17 שנים, ויום אחד נותרה עם ארבעה ילדים קטנים.

בעלה נפטר במפתיע תוך כדי אירוע יישובי של אפיית מצות כשהייתה בת 29. "זה קרה ביום שישי. משם והלאה החיים התהפכו ונעשו ניסיונות לשרוד".

לטענתה יש פתרון לכל בעיה בעולם, אבל קשה להתמודד עם הכאב הנובע מאלמנות או מיתמות. "באופן כללי, אין מענה לא במגזר שלנו ולא במגזר הכללי לאלמנות".

לפני שנה החליטה דיסין לעשות מעשה ולהקים את ארגון ״אמיצים״ המאגד תחתיו אלמנים ואלמנות ויתומים צעירים. "אנשים חושבים שאם נתחתן פעם שנייה הכל ייפתר. אבל אין קשר בין חתונה ופרק ב' לבין התאלמנות בגיל צעיר.

״זו חתיכת שריטה, דיברתי עם רווקה שהתחתנה עם אלמן והיא קיבלה 4 ילדים לא שלה, בלי טיפת עזרה מהרשויות. גם אם מתחתנים פעם שנייה, הילדים נשארים יתומים לתמיד. נדרשת כאן הרבה תמיכה ואף אחד לא לוקח אחריות".

עמותת אמיצים נותנה מענה רגשי ונפשי לאלמנות, אלמנים ויתומים. "אנחנו נותנים עזרה בתחומים של הרגש והביורוקרטיה. יש לנו קבוצות תמיכה מקוונות וגם חוגים לילדים שיכולים לדבר אחד עם השני.

״צריכים להבין שלילדים יתומים חסר חמישים אחוז ממה שילד אחר מקבל. אלמנה זה לא כמו אם חד הורית ויתום הוא לא כמו ילד להורים גרושים. זה עולם שלם שחסר - ואף אחד לא נותן על כך את הדעת", היא מסכמת.