החלטה לא חוקית. סמוטריץ'
החלטה לא חוקית. סמוטריץ'צילום: מרים אלסטר. פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) שיגר היום (שני) מכתב דחוף ליועץ המשפטי לממשלה, בו הוא מבקש ממנו למנוע את העלאתה לאישור בכנסת של ההצעה להעברת סמכויות השרות רגב ושקד בוועדת השרים שהוקמה מכוח חוק העתיקות.

נציין כי ההצעה אמורה היתה לעלות היום להצבעה במליאת הכנסת, אך ככל הנראה ההצבעה עליה תידחה במטרה לאפשר את אישור חוק הגיוס היום בקריאה ראשונה.

במכתבו ליועמ"ש טוען סמוטריץ' כי החלטת הממשלה שהתקבלה אמש להעברת הסמכויות אינה חוקית. "העברת סמכויות השרות, חברות הוועדה מכוח חוק העתיקות, נעשתה בחוסר סמכות; אינה חוקית; ולכן בטלה".

לטענתו של סמוטריץ', "אין דרך חוקית להעביר סמכויותיה של ועדת שרים המוקמת בחוק, או של שרים החברים בה, לידי הממשלה, ובכלל זה ראש הממשלה או שר אחר. האם היה עולה על הדעת כי שר הביטחון יישאר בתפקידו אולם יבקש בהחלטת ממשלה להעביר את סמכויותיו על צה"ל לשר אחר?! ברור הרי שלא. באותה המידה לא יכולים שרים להעביר סמכויות שהוענקו להם בחוק לשרים אחרים".

"הרכבה של וועדת השרים האמורה נקבע על ידי המחוקק לא בכדי והוא נועד לוודא כי כלל השיקולים הצריכים לעניין יהיו על השולחן הוועדה בבואה לדון בעניין ספציפי. כאשר עסקינן באתר ארכיאולוגי המשמש גם כאתר דתי ישנה חשיבות לשלוש הדיסציפלינות הבאות: השיקול המקצועי ארכיאולוגי, השיקול הדתי והשיקול המשפטי. שלוש המישורים נדרשים לשם הכרעה ולא ניתן לכנס את הוועדה בהרכב אחר שיהא חסר את חלק מהשיקולים או כולם", מוסיף סמוטריץ' במכתבו.

סמוטריץ' מוסיף ומבהיר כי העובדה שעמדותיהן של השרות רגב ושקד בנושא מנוגדות לעמדת ראש הממשלה לא יכולה להוות עילה להעברתן מהתפקיד, זאת מאחר שלא קיימת כל החלטת ממשלה הנמצאת בתוקף בנושא זה.

"אבקשך להעביר לידי חוות דעתך בסוגיה וככל שעמדתי האמורה תתקבל להורות על בטלותה של החלטת הממשלה, עוד בטרם תוכשל הכנסת באישור החלטה בלתי חוקית", כותב סמוטריץ' ליועמ"ש בסיום המכתב.