קייסים בדיון בכנסת. ארכיון
קייסים בדיון בכנסת. ארכיוןצילום: פלאש 90

בבית ציוני אמריקה בתל אביב יתקיים מחר (רביעי) כינוס מיוחד של יהודים יוצאי אתיופיה בקריאה לממשלה להשלים את העלאתם של יהודי העדה ממחנות המעבר בגונדר ובאדיס.

בין מובילי האירוע נמצא גם חבר הכנסת לשעבר אללי אדמסו עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

בדבריו מתאר אדמסו את הקשיים הרבים המלווים את העלייה מאתיופיה מאז ראשית העלייה ועד ימים אלה. לדבריו ממשלת ישראל לדורותיה אינה מסייעת לעלייה. "שילמנו מחירים רבים. המשפחות עזבו את הכפרים ונמצאות במחנות פליטים באדיס וגונדאר וממשלת ישראל מתעלמת בשיטתיות ולא מקבלת החלטות".

אדמסו קובע כי חוסר הרצון מצידה של ממשלת ישראל לסייע לעלייה מאתיופיה נמשך מאז מבצע משה על אף השמירה של הקהילה בהנהגת הקייסים את היהדות במשך אלפי שנים.

אדמסו נשאל אודות המכתב שנמסר לראש הממשלה והשרים ולפיו בכירים בקהילה וקייסים נכבדים קובעים כי הממתינים במחנות בגונדאר ובאדיס אינם יהודים, ויש אף שמאשימים אותם בהיותם שייכים לקבוצות הנוצריות שרדפו במשך מאות שנים את הקהילה היהודית ואף ביצעו בה מעשי רצח והתעללות.

במענה לשאלה מפתיע אדמסו וקובע כי מדובר במכתב שאינו אלא זיוף שאין עליו כל חתימה של קייסים אלא רק שמותיהם מצוינים שם מבלי שנשאלו על כך ומבלי שנתנו לכך אישור, ולמעשה תוכנו של המכתב מנוגד לעמדתם. "הקייסים לא אמרו מילה וחצי מילה על כך שלא יבואו. אנשים שירבבו את השם שלהם. הקייסים מכחישים. אותם קייסים אמרו ברדיו ובטלוויזיה באמהרית שהם לא חתמו והם גם עומדים לתבוע תביעת דיבה. בני העדה כמעט כולם קוראים להעלות את עליית יהודי אתיופיה. כולם עומדים מאחורי הגב של הקייסים והרבנים".

את האשם מפנה אדמסו למה שהוא מגדיר כגזענות צרופה שקיימת בחברה הישראלית כלפי בני העדה. "אנחנו מעט בני העדה שנמצאים בארץ", הוא אומר. "לא נכון לומר שהם לא יהודים. הם מהמשפחות שלנו. מדובר באנשים שגרו בסביבה נוצרית ולא התחתנו עם הנוצרים, עמדו ברדיפות גם בתקופות של מלחמות במדינה. יש מקומות שפחות שמרו על היהדות, אבל יש ששמרו על היהדות בחירוף נפש. בחלק מהמקומות הרגו אותם".

"המשפחות שלנו נמצאות שם באתיופיה כי היינו מפוזרים בכפרים שונים, ואותם אנשים שעזבו את הכפרים אין להם לאן לחזור. אין להם ממה לחיות ומה לאכול. הגזענות בארץ גדולה. אנחנו רואים איך משכנעים את העם היהודי בכל מקום לבוא לישראל, בפרויקט 'תגלית' ועוד. משקיעים משאבים אדירים בסוכנות ובקרנות שונות כדי לשכנע אותם שיבואו, ואנחנו אזרחי מדינת ישראל לא פחות מכל אחד אנחנו יהודים וישראלים. המשפחות שלנו זועקות. למה לא להביא אותם? בודקים אותם בציציות".

אדמסו מספר על קשר טלפוני רציף שנשמר עם המשפחות שבמחנות הפליטים. "הם בוכים כל הזמן", הוא מספר. "אנחנו אוספים כספים ושולחים להם. האוכלוסייה החלשה ביותר בישראל היא העלייה מאתיופיה, ובגלל זה הממשלה מתעמרת בנו".

כשנשאל אם יתכן והממשלה מתמהמהת בהעלאת הממתינים במחנות משום שמתוך הקהילה עולים קולות הקוראים לבלום את העלאתם, וקולות אלה מעוררים ספק לא מבוטל אם אכן מדובר בצעד נכון, הוא משיב: "אלו תירוצים. לא קיימים קולות כאלה. אם יש אדם אחד שלא הבין ולא יודע, הוא יקבע את גורל הקהילה? מדובר באלפי משפחות שחיות בישראל, יש משפחות שההורים כאן והילדים שם ולהיפך, מצבים שבהם חלק מהאחים כאן וחלק באתיופיה".

"כל המכתב הזה מגמתי", הוא חוזר ומתייחס למכתב שנשלח לראש הממשלה והשרים. "הקייסים מתנערים ממנו. זה עוד יתברר בבית משפט".

באשר לצעדיה של העדה מול מה שהם רואים כהתעלמות ממצוקתם הוא אומר: "נלך לבג"ץ על העיכוב בהעלאת יהודי אתיופיה, הממשלה לא מבצעת את החלטותיה. יש לנו דרכים נוספות למחאה, נצא להפגנות ומחאות, לא נשלח את הילדים לבתי ספר, ויש צעדים נוספים שנתייעץ עליהם. אנחנו נאמנים למדינה, משרתים ומשלמים את החובות ואין לנו זכויות בכל נושא הקליטה שלנו".