מורים ומחנכים, בואו להיות מנהלים

מספר המנהלים במערכת החינוך בירידה. מדוע מורים ומחנכים חוששים מנטילת אחריות? האם ניתן להוביל לשינוי בנתונים ובמציאות? מסתבר שכן.

שמעון כהן , כ"א בתמוז תשע"ח

לומדות לניהול
לומדות לניהול
אורות ישראל

שנת הלימודים תשע"ט מתקרבת ובמערכת החינוך חסרים מנהלים, כך מסתבר, והרב ד"ר משה רחימי ראש בית הספר לתואר שני במכללת אורות ישראל קורא ליותר אנשי חינוך והוראה לפנות לאפיק הניהול.

"מספר המנהלים שמתקבלים במכרז בירידה", אומר הרב רחימי ומציג נתונים לפיהם מספר המנהלים שמונו במכרז יורד ואם בשנת תשע"ו הוא עמד על 358, הרי שבשנת תשע"ז ירד מספר זה ועמד על 341. מנגד, מספר המנהלים שמונו בפועל, כלומר איישו את התפקיד באופן זמני כי לא נמצא מנהל מתאים, נמצא בעלייה: בשנת הלימודים תשע"ו עמד מספר זה על 164 ואילו בשנת הלימודים תשע"ז כבר עלה ל-192.

בדבריו מביע הרב רחימי הערכה לאותם מנהלים שמתגייסים למערכת בהיעדר מנהלים שעברו מכרז, ומקבלים על עצמם את התפקיד באופן זמני ומציין כי רבים מהם גם מצליחים בתפקידם, אך עם זאת העובדה שלא עברו תהליך הכשרה ומיון, מלמד על בעייתיות שכן מנהל צריך לעבור את ההכשרה המתבקשת לתפקידו המורכב.

כשנשאל על הסיבות המניעות מורים ומחנכים להסתפק בתפקידם ולא להגיע לתפקידי ניהול הוא אומר: "יש מורים שטוב להם והם תורמים למערכת בצורה מיטבית. אנחנו קוראים לאלה שיש להם יכולת מנהיגותית ואותם אנחנו רוצים למשוך לתפקידים האלה, אנחנו מחפשים רוח הובלה ומנהיגות ולאו דווקא את בעלי יכולת ניהולית".

ומה באשר לאותם מורים ומחנכים המבקשים להישאר בקשר ישיר בעבודה מול התלמידים, ושם לבטא את יכולות המנהיגות שלהם, ומעדיפים את העבודה הזו על פני עבודת הניהול הבירוקראטית לא פעם? הרב רחימי מביע הערכה למורים שאלו הסיבות שמשאירות אותם בתפקיד, ומציע להם להתמיד בתפקידם, ועם זאת הוא פונה למי שכבר נמצא במערכת החינוך במשך שנים לא מעטות כמורה ומחנך ומבקש להוביל, גם אם אינו חפץ בעיסוק הבירוקראטי, עם העיסוק הזה, אומר הרב רחימי, ניתן יהיה להתמודד בדרכים שונות ומגוונות.

"המערכת צריכה לשים דגש על כך שהמנהל יהיה איש אשר רוח בו, אדם שהצד הפדגוגי הרוחני התורני והערכי שבו חזק. הבירוקרטיה אמנם נצרכת אבל לא בטוח שהוא זה שצריך לעסוק בה כל היום. בהכשרה נכונה וטובה האנשים הללו מגיעים למקומות טובים, ויש רבים שמובילים בתי ספר בעיירות פיתוח ובמרכז הארץ ומרוממים את כל המורים, וכך גם המורים הופכים למנהיגים".

כמי שעומד בראש בית הספר הגדול בארץ לתואר שני ובו תואר בניהול וארגון מערכות חינוך, מציין הרב רחימי כי הפנייה למורים להגיע לעמדות ניהול מניבה פירות. "אנחנו רואים תזוזה, גם במספרים וגם באיכות האנשים שמגיעים ללמוד. אנחנו מקבלים עשרות ומאות אנשים שמבקשים ללמוד בתכנית שלנו. התכנית מכשירה אותם למיומנויות ניהול, למנהיגות חינוכית, לניהול צוות וגם לניהול תקציב לצד למידה ערכית של אתיקה והיבטים הלכתיים ותורניים של הניהול".

ועם זאת תהינו אם הרתיעה של מורים ממעבר לעולם הניהול נובעת גם מהאוירה הציבורית המבקשת להטיל ולהפיל את האחריות על כל כשל ותקלה על ראשו של העומד בראש הפירמידה, ולכאורה אדם חפץ חיים יירתע מלקחת על עצמו אחריות. הרב רחימי מסכים שאכן "יש אווירה ציבורית שכזו והיא מרתיעה אנשים, אבל תודה לאל שיש בקרב הצעירים ודור הביניים אנשים שיש להם את המנהיגות והיכולות והם לא נרתעים, הם לא מקטינים ראש ולוקחים את האחריות ועושים אותה".

"מספר הסטודנטים שמגיעים ללמוד, מהדתי לאומי ועד החרדי ויש גם כמה שאינם דתיים, מלמד שאנשים לוקחים אחריות ונעים לראות אותם עושים זאת", מעיר הרב רחימי וכשהוא נשאל אודות אותם סטודנטים שאינם מהמגזר הדתי שמגיעים ללמוד תואר שני בניהול מערכות חינוך תכנית ההכשרה שהוא מוביל, מה המניע שלהם לכך, הוא משיב: "הם מודעים למה הם באים והם באים מבחירה, כנראה בגלל השם הטוב ובגלל האיכות. הם מודעים למה שהם נכנסים אליו והם מודים על מה שהם לומדים. הם קולטים את הערכים הטובים ומהם הם שואבים כוחות גם לבתי הספר שלהם".

הרב רחימי מזכיר כי במכללת אורות ישראל מסלולים נפרדים לתואר שני לנשים ולגברים וכי בצד הצלחת המסלול לניהול וארגון מערכות חינוך, המסלולים הנוספים הקיימים מבוקשים מאוד ומשמעותיים הן לקידום והן להשמה מקצועית.

הוא מציין כי המסלול לתואר שני בייעוץ חינוכי הפך מאוד מבוקש בעיקר לגברים בשל הצורך הגדל במערכת החינוך, וזאת בשל הגידול במספר היועצים בישיבות התיכוניות וגם בקרב המוסדות לבנים בציבור החרדי. "המערכת מבינה כיום הרבה יותר את תחום הייעוץ ואת ההשקעה בתחום הרגשי אצל כל תלמיד, ועל כן במקביל לגידול במספר התלמידים, גדל מספר היועצים והיועצות".

הרב רחימי מתאר גם את הביקוש למסלול הלימוד בתואר שני במקרא וספרות חכמים הפועל במכללה, מסלול המתאים למעוניינים להעשיר את הידיעות והיכולות הפדגוגיות בתחומי הקודש במערכת החינוך הממ"ד. "דווקא בדור שבו הידע נמצא ברשת , במאגרי מידע ובאינטרנט, יש צורך עז אצל המורים לתת מענה משמעותי יותר בתחום לימודי הקודש, הן בידע ובעומק הלימוד והן באמצעי למידה ופדגוגיה חדשנית, אנחנו מעשירים את הבוגרים אצלנו בדיוק בתחומים אלו."

לומדים לניהול
צילום: אורות ישראל