יעקב מרגי
יעקב מרגיצילום: הלל מאיר/TPS

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) דורש ממשרד החינוך לספק להורים המעוניינים שילדיהם ילמדו בבתי ספר ממלכתיים חרדים את האפשרות לעשות זאת.

"החינוך הממלכתי-חרדי קם בגלל צורך שהגיע מההורים. אני מצפה שמשרד החינוך ייתן לי תשובות יצירתיות כיצד לספק להורים את האפשרות לרשום את ילדיהם למסגרת כזאת, גם אם ראש הרשות בה הם גרים מתנגד לכך. מדובר באינטרס של המדינה שכל התלמידים ילמדו במסגרות ממלכתיות, בנוסף, היא מחויבת לספק לכולם הזדמנות שווה".

הדרישה של ח"כ מרגי הגיעה בעקבות דיון שהתקיים בוועדת החינוך לבקשת חברי הכנסת מירב מיכאלי, אילן גילאון, מאיר כהן ושרן השכל.

ח״כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בדיון, ״זה זרם חדש שמבהיר שהחרדים הם חלק אינטגרלי ממערכת החינוך והיושבים כאן פורצים את הדרך כדי לאפשר לחרדים, חילוניים ודתיים לחיות יחד.
ככה נראה העתיד של מדינת ישראל. כרגע עומדים בפנינו שני אתגרים- הרשויות המקומיות שצריכים להקצות מבנים וכיתות, ומשרד החינוך שממנו לא ניתן לקבל אמירה ברורה בנושא. כסגנית ראש העיר ירושלים קידמתי את הנושא ואני בהחלט מתכוונת להמשיך לעשות זאת כראש העיר. לכולנו צריך להיות אינטרס לקדם את הנושא בכדי שהחרדים יוכלו להשתלב בשוק העבודה ובחברה הישראלית.
זה הוא צו השעה".

לדברי ח"כ מירב מיכאלי: "יש ציבור חרדי שמאוד מעוניין ללמוד ולא רק לימודי קודש. העובדה שמדינת ישראל מונעת מהם לעשות זאת זה דבר מטורף. לכל תלמיד ותלמידה שרוצים את זה הייתה צריכה לעמוד כיתה ריקה מוכנה ללימודים".

ח"כ אילן גילאון הוסיף: "אני רואה בציבור החרדי קורבן לעסקה אפלה שנעשתה על גבו מימי קום המדינה. החינוך הוא תחת אחריות המדינה".

מיכל צ'רנוביצקי, יו"ר תנועת 'עיר ואם' שחקרה את הנושא הסבירה: "יש צורך להקים יותר מוסדות חינוך ממלכתיים חרדיים מכמה סיבות – הראשונה היא שהרמה של הלימודים בממ"ח גבוהה יותר מאשר במוסדות חרדים אחרים. השנייה, תנאי ההעסקה הגרועים של אנשי ההוראה במערכת החינוך החרדית והשלישית, האפליה בה נתקלות תלמידות ברישום למוסדות חינוך חרדיים. במוסדות חינוך ממלכתיים כל זה לא קורה".

לדברי צ'רנוביצקי, בבני ברק יש קבוצת הורים מעוניינים לפתוח ממ"ח ואין להם עם מי לדבר ברשות המקומית.

נציגה מהעיר פתח תקווה בשם רחלי מורגנשטרן סיפרה כי בפתח תקווה יש קרוב ל-40 משפחות שמעוניינות בכיתות ממ"ח, אבל בגלל פוליטיקה פנימית הרשות מחליטה איפה הבת שלי תלמד.

שי קלדרון, נציג משרד החינוך ציין כי קיימים כ-100 גני ילדים ממלכתיים-חרדיים וכ-45 בתי ספר ממלכתיים-חרדים מצפון ועד דרום. "אנחנו מעוניינים לקדם את החינוך הממלכתי חרדי, אבל לעיתים קיימת בעיה של תזמון, כלומר, הורים שפונים לאחר שהסתיימה תקופת הרישום והרשות המקומית לא מוכנה לפתוח בית ספר".

בתגובה העירה ח"כ מיכאלי כי גם לראשי רשויות יש פוליטיקה ולכן יש צורך לכפות עליהם פתיחה של בתי ספר לטובת הציבור. ח"כ מאיר כהן הוסיף כי לראשי רשויות יש כוח חסר תקדים וריכוזי בכל הנוגע לחינוך שבתחום אחריותם. "אם ראש עיר פוחד מראשי זרם מסוים שאומרים לו לא לפתוח ממ"ח, הוא לא יפתח".

נעמה עידן, בעלים של עיתון 'יום ליום': "אני מגיעה לכאן כי אני מכבדת אותך ח"כ מרגי שעושה רבות לטובת הציבור החרדי וכנראה שנשב כאן שוב בעתיד ונדבר על נערות שלא התקבלו לסמינרים אשכנזים. אם הרשת הזאת היתה ממלכתית זה לא היה קורה".

בדיון עלתה שאלה נוספת לגבי התשלום עבור ההסעות למוסד החינוך. הורה לילד שלומד בשכונה רחוקה ממקום מגוריו אמר שנדרש לשלם כ-600 ₪ בחודש עבור הסעות. משרד החינוך הצהיר כי המדינה משפה את התלמידים של הממ"ח עבור הוצאות הנסיעות, והתחייב לבדוק את טענות ההורים מול הרשות המקומית ובית הספר.

יו"ר הוועדה ח"כ מרגי סיכם את הדיון: "אין לי איך להגדיר זאת במילה יותר פרלמנטרית, אך המחוז החרדי הוקם בצורה "מצ'וקמקת". הוא פנה לאנשי משרד החינוך ודרש מהם להביא בפני ועדת החינוך תוכנית מגובשת שמטרתה מתן פתרונות להורים המבקשים פתיחה של כיתות ממ"ח. הוא פנה לנציגת ההורים מפתח תקווה והבטיח לפעול למען ההורים בעיר המבקשים הקמה של כיתות בזרם הממלכתי-חרדי.