סכנת חיים
סכנת חייםצילום: תושבי חירן

אחת הדרכים היפות בין יישובי הר חברון לצומת שוקת עוברת בכביש 316 דרך יער יתיר.

הכביש נפתח בשנה האחרונה והוא משרת מאות כלי רכב של תושבי הר חברון והסביבה ומקצר את דרכם בדרך לעיר באר שבע וכביש 6.

על יתרונותיו הרבים של הכביש גובר איום משמעותי על חיי הנהגים והנוסעים בו: לאורך הכביש פרושות מכלאות גמלים והעדרים חוצים את הכביש באין מפריע.

עד כה העידו נהגים רבים כי הם נתקלים בגמלים באופן כמעט יומיומי, מספיקים להאט את הרכב ברגע שראו את הגמל ולמנוע את התאונה אך בחלקים בכביש בהם אין תאורת לילה יכולות הזיהוי המוקדמות נחלשות והסכנה גדלה.

ההשלכות של תאונות דרכים עם גמלים הן כבדות. בתחילת השנה נהרג ליאל אלמקייס ז"ל בן ה-13 בכביש 40 מתאונת גמל, ובסך הכל בעשר השנים האחרונות נהרגו בכבישי ישראל 15 בני אדם ומאות נפצעו כתוצאה מתאונות דרכים שמעורבים בהן גמלים.

"אני נוסע בכביש 316 כמה פעמים בשבוע, לפעמים כל יום", מספר תושב חירן (מחנה יתיר). "כשאני רואה גמל אני מנסה להרחיק אותו בעצמי ואז מתקשר למשטרה. הרבה פעמים אני מקבל תשובה מהמוקדנים 'מה אתה רוצה שאני אעשה? אתן קנס לגמלים?', אבל מקבל אחר כך הודעה שהנושא טופל.

אני מאמין שניידת מגיעה באמת אבל לא יעזור שנרחיק את הגמל לאותו רגע כי הוא יחזור. נדרשת כאן אכיפה רצינית לפני שיהיה מאוחר".

לפני כחודש הועבר בכנסת "חוק סימון ופיקוח על בעלי חיים", במסגרתו יסומנו גמלים בשבב תת עורי שיזהו את בעליהם לאחר תאונות. כך מי שרשום במרשם כבעלים של הגמל יישא באחריות פלילית בגין רשלנות בהשגחה על הגמל.

מטרת הסימון היא לגרום לבעלי הגמלים לשמור על העדרים ולקחת אחריות על השוטטות. מסתבר כי העברת החוק אינה עוצרת את תנועת הגמלים המשוטטים בכבישי הנגב וחיי האדם ממשיכים לעמוד תחת איום התאונות גם בימים אלה.

לאחר פניות חוזרות ונשנות מצד התושבים ומצד המועצה האזורית הר חברון, החלה פעילות אכיפה של צוות מג"ב והסיירת הירוקה הכוללת חלוקת התרעות לבעלי גמלים והחרמות שלהם במידת הצורך.

ראש המועצה יוחאי דמרי קרא ''להטיל את כל כובד המשקל של החוק ואכיפתו, כולל קנסות והחרמות עדרים על מנת להגן על חייהם של התושבים והנוסעים.

"אני מודה לכוחות הפועלים כעת בשטח אם כי באיחור, במקרה הזה הכתובת נמצאת על הקיר ואם גורמי החוק לא יפעלו בשיטתיות ולאורך זמן לא נוכל להינקות מאחריות במקרה של אסון חס ושלום", הזהיר דמרי.